- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Luftfartsselskaber dominerer europæisk topfodbold

Gigantiske sponsoraftaler mellem større luftfartsselskaber og de europæiske storklubber er med til at profilere luftfartsindustrien i europæisk topfodbold. Emirates og Turkish Airlines har de største sponsorater.

Europæisk topfodbold og luftfart hænger uløseligt sammen. Det må være konklusionen, når man kigger de europæiske storklubbers sponsorater efter i sømmene.

Det ekspansive tyrkiske luftfartsselskab Turkish Airlines ligger helt i front med to prestigefyldte sponsorater. I begyndelsen af 2010 tegnede Turkish Airlines en sponsoraftale med henholdsvis FC Barcelona og Manchester United FC.

Aftalen med FC Barcelona har en varighed på 2½ år og har en samlet værdi på € 7,7 millioner eller knapt 60 millioner danske kroner. Til gengæld har der ikke været sat tal på den 3-årige aftale med Manchester United,som britiske medier har placeret i kategorien “multi-million British Pounds“.

Turkish Airlines får sit logo præsenteret på klubbernes respektive hjemmebanerNou Camp og Old Trafford, og spillerne er forpligtet til at medvirkei kommercielle videoer, som produceres af luftfartsselskabet. Til gengæld forpligter Turkish Airlines sig til at flyve til kampe og træningsturneringer for begge klubber.

Men der er også andre aktører på banen end Turkish Airlines. I Manchester huserer også Manchester City FC, der i dag er sponsoreret af det Abu Dhabi-baseredeEtihad Airways. Dette sponsorat er noget mere synligt for Etihad Airways, idet det også inkluderer eksponering af selskabets logo på spillertrøjerne.

Men det er Dubai-baserede Emirates, der indtil videre har haft det mest synlige luftfartssponsorat i fodboldverdenen. Emirates er hovedsponsor for London-klubben Arsenal, der også har fået det relativt nyopførte Emirates Stadium opkaldt efter hovedsponsoren.Men til gengæld postede Emirates op imod 1 milliarder danske kroner i stadionprojektet.

Udover hovedsponoratet i Arsenal er Emirates også storsponsor iParis Saint Germain Football Club, Hamburger SV, AC Milan og græske Olympiacos FC. I alle tilfælde med Emirates-logoet på klubbernes trøjer.

Også det internationale fodboldforbund FIFA har nydt godt af det behov for eksponering, som er opstået med Emirates-væksten. FIFA og Emirates indgik i forbindelse med verdensmesterskaberne i fodbold i Tyskland i 2006 en partneraftale, der løber frem til 2014. Det betød blandt andet, at Emirates var officiel transportør til 2010 World Cup i Sydafrika.

Herhjemmevar SAS i ni år sponsor for superligaen i fodbold under navnet SAS Ligaen. Sponsoratet ophørte ved indgangen til sæsonen 2010/11.