- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Luftfartsselskaber: EU bør give sig i kvotekrig

Europas netværksselskaber opfordrer i kor EU-Kommissionen til, at arbejde for et globalt CO2-kvotesystem, i stedet for den europæiske enegang, som kan ende i en handelskrig.

34 af Europas største luftfartsselskaber skruer nu bissen på over for EU-Kommissionen. I klare vendinger gør selskaberne, samlet i sammenslutningen af europæiske luftfartsselskaber (AEA), det klart, at Kommissionen er nødt til at give sig i den anspændte internationale konflikt om det nye CO2-kvotesystem for luftfart, som EU egenhændigt har indført.

Fra 1. januar gik EU solo og indførte CO2-kvoter for al flyvning indenfor samt til og fra Europa, på trods af at der arbejdes på et system på globalt plan. EU’s kvotesystem dækker også ikke-europæiske selskaber, der flyver til og fra Europa. Og den inkludering har sat sindene i kog overalt i verden.

I både USA, Rusland, Kina og Indien har systemet mødt modstand, og landene har talt om alt lige fra strafafgifter til europæiske luftfartsselskaber, over lukning af luftrum til afbestilling af Airbus-ordrer. EU-Kommissionen har forsvaret systemet med næb og klør, men nu er det på tide, at Kommissionen skruer ned for retorikken, mener de europæiske luftfartsselskaber.

”Kommissionen bør nedtrappe spændingerne omkring CO2-kvotesystemet og tage konkrete skridt til at opnå en global løsning. Vi kan ikke levere vækst med en handelskrig hængende over os. Vi har brug for handling, ikke benægtelse,” siger Wille Walsh, topchef for International Airlines Group, der er moderselskab for Iberia og British Airways.

Han var en del af den AEA-delegation, der i sidste uge aflagde transportkommissær og viceformand i kommissionen, Siim Kallas, et besøg.

Trætte af regulering
AEA ser EU’s kvotesystem som en tre faktorer, der gør livet svært for europæiske luftfartsselskaber. De to andre faktorer er de store landes nølen med at implementere Single European Sky-initiativerne, der på sigt skal skabe ét europæisk luftrum, samt stadig mere national regulering og stadig flere afgifter på luftfart.

”Vi er trætte af at europæisk fragmentering og misvisende regulering hæmmer vores evne til at understøtte vækst og beskæftigelse. Dette skal ændres,” siger Bernard Gustin, formand for AEA.

Sammenslutningen af Europæiske Luftfartsselskaber (AEA) består 34 netværksselskaber, der tilsammen transporterer 376 millioner passagerer og 6 millioner tons fragt om året ombord på 2.650 fly. De flyver til 650 destinationer i 167 lande med 10.900 flyvninger om dagen. AEA’s medlemmer beskæftiger omkring 400.000 medarbejdere, og genererer en samlet omsætning på 86 mia. euro.