- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Lufthansa afviser anklage om urent trav

Lufthansa er kommet i modvind efter anklager om, at selskabet angiveligt kan have misbrugt oplysninger om tyske erhvervskunders rejsemønster gennem kortselskabet AirPlus International. Lufthansa afviser sagen.

Lufthansa er kommet i modvind. Det sker efter anklager om, selskabet kan have misbrugt oplysninger om erhvervskunders rejsemønster.

Sagen drejer sig om, at Lufthansa angiveligt kan have fået adgang til oplysninger via erhvervskundernes “corporate card“ hos AirPlus International. Når Lufthansa aflæste disse data kunne selskabet samtidig se, hvad erhvervskunderne betalte for deres flyrejser hos konkurrenterne. Det skriver Business Travel News.

Ifølge brancheportalens oplysninger har Lufthansa sendt breve til tyske travel managers, hvor luftfartsselskabet afviser at have misbrugt oplysninger.

En talsmand fra Luftthansa bekræftede over for Business Travel News, at man kræver, at erhvervskunderne beder udstederen af kortet om at sende data til Lufthansa-koncernens eget kortudsteder-selskab, AirPlus International.

Men Lufthansa understregede samtidig, at man havde en række procedurer omkring datasikkerheden, der netop forhindrede, at fortrolig information fra kunders øvrige rejseaktivitet kunne aflæses af Lufthansa.

Ifølge den omstridte aftale tvinges kunderne til at afgive kort-data, hvis de ønsker at opnå rabat hos Lufthansa. Lufthansa har i lang tid nægtet at udtale sig offentligt om sagen, men har afvist, at der er noget af komme efter.

Af flere tyske medier fremgår det, at de tyske konkurrencemyndigheder, Bundeskartellamt, islutningen af april indledte en undersøgelse af, om Lufthansa har haft adgang til fortrolige oplysninger.

AirPlus har en markedsandel på 66 % af erhvervskundernepå det tyske markedog er ansvarlig for at behandle data, inden informationerne sendes videre til et andet Lufthansa-selskab, nemlig Lufthansa Revenue Services.

Lufthansa Revenue Services konsoliderer og anayserer data omkring flyrejser med Lufthansa og flere andre luftfartselskaber i Lufthansa Gruppen og andre Star Alliance partnere.

“Det er korrekt, at samtlige data fra kortet overføres til AirPlus, der behandler dataene, men der en vandtætte skotter mellem selskaberne,“ siger en talsmand fra Lufthansa til Business Travel News.

“Vi er meget opnmærksomme på, at fortrolige data ikke videregives til Lufthansa-Gruppens luftfartsselskaber eller salgs- og marketingafdelingen. Vi modtager ingen form for information fra kortoplysninger om vore konkurrenter eller deres rabatter og vi får heller ingen navne på på de rejsende. Kun de relevante Lufthansa-data videregives til os,“ siger Lufthansa-talsmanden altså til Business Travel News.

Som forklaring på,at klienterne skalaflevere alle kortdata til AirPlus og ikke blot de relevante Lufthansa-data, angiver Lufthansa, at man er nødt til at have alle data for at se hvilke beløb, der er brugt hos Lufthansa. Specifikt kan man se hvilke dele af et billetkøb i forbindelse med interlining, der rent faktisk er brugt hos Lufthansa.

Ifølge AirPlus oplyser man altid sine kunder om, præcis hvilke informationer, der videregives til Lufthansa Gruppen, og kunderne bestemmer selv hvilke data, de ønsker at videregive.