- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Lufthansa-boss: Vores ry er intakt

Lufthansas ry for høj sikkerhed er intakt forsikrer koncernchefen to måneder efter Germanwings-ulykken.

Der gik et chok gennem hele luftfartsverdenen, da et Airbus A320-fly fra tyske Germanwings den 24. marts i år styrtede ned i de franske alper på vej fra Barcelona til Düsseldorf. Ikke mindst da det stod klart, at ulykken skyldtes en styrmand, der havde låst kaptajnen ude fra cockpittet og bevidst fløj sig selv og de øvrige 149 ombordværende direkte i døden.

Ulykken var også bemærkelsesværdig, da Germanwings ikke er et hvilket som helst selskab. Det er et datterselskab i den mægtige Lufthansa-koncern, der blandt andet tæller Lufthansa, Swiss, Austrian, Brussels Airlines, Eurowings og Germanwings. Europas største luftfartskoncern, der sidste år transporterede over 100 mio. passagerer.

Lufthansa-gruppen har ry for at have en høj sikkerhed. Derfor var det kritisk, at en af koncernens piloter ubemærket kunne slippe afsted med sin ugerning.

“Det var noget af et chok for hele industrien, at dette kunne ske indenfor Lufthansa Gruppen i Germanwings,“ sagde Lufthansa Gruppens chef, koncerndirektør Carsten Spohr, til internationale medier ved et pressemøde på et IATA-møde i Miami søndag.

Sælge selskabet
Men hvis man skal tro Carsten Spohr, så er der ikke kommet ridser i lakken.

“Lufthansa har et ry for sikkerhed, som selv med denne tragiske ulykke ikke er blevet beskadiget. Det her er ikke bare direktøren, der prøver at sælge selskabet. I april havde vi et rekord højt antal passagerer,“ påpegede Carsten Spohr.

Han mener ikke at ulykken grundlæggende vil ændre Lufthansas måde at arbejde på.

“Ulykken var et følelsesmæssigt chok for vores selskab. Vil det fundamentalt ændre den måde vi arbejder på? Det tror jeg ikke, for vi sætter altid sikkerhed først. Det er en del af vores DNA og det vil det blive ved med at være.

Flere flyselskaber inklusiv Lufthansa, SAS og Norwegian indførte efter ulykken procedurer, der skal sikre, at der altid er mindst to personer tilstede i cockpittet. Andre selskaber som blandt andre Ryanair og flere amerikanske selskaber indførte sådanne regler efter terrorangrebene mod USA den 11. september 2001.