- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Lufthansa-gruppen indfører ny prisstruktur

Fra den 23. juni vil SWISS som det første selskab i Lufthansa-gruppen introducere en ny prisstruktur. Lufthansa og Austrian følger efter i løbet af nogle måneder.

Den 23. juni indfører SWISS et nyt priskoncept på de europæiske flyvninger. Den nuværende Economy Class vil blive opdelt i tre produkter, kaldet Light, Classic og Flex.

Den såkaldt Economy Light er Lufthansas version af de populære “handbagage only fares“, som flyselskaberne British Airways, Finnair og Airberlin allerede har indført.

Når man køber et Light-produkt får man blot selve flyvningen. Sædevalg og bagage skal der betales for separat. Derimod er 23 kg bagage samt sædevalg inkluderet, hvis man rejser på en Classic-billet. Her vil det dog koste et gebyr at ændre billetten.Rejser man på Economy Flex er 23 kg bagage, sædevalg, adgang til de forreste sæder i flyet samt ekstra Miles & More bonuspoint inkluderet.

Kunderne skal købe op
En særlig nyhed er etableringen af en såkaldt Preferred Zone, som er de forreste seks rækker (36 sæder) i Economy-kabinen. Her får Flex-kunderne plads, mens rejsende på Classic og Light skal betale et tillæg på 17 euro svarende til 130 kroner for at sidde forrest i kabinen.

Idéen bag konceptet er, at Lufthansa-gruppens flyselskaber skal kunne tilbyde nogle basispriser, der er konkurrencedygtige med lavprisflyselskaberne, idet ydelserne svarer til lavpriskonkurrenternes produkt. Herefter er det meningen, at passagererne skal købe op til Classic og Flex, fordi behovet er andet og mere, end hvad der er inkluderet i basisprisen

Kunder med status af Frequent Traveller, SEN, HON, Star Alliance Gold samt SWISS Golf Traveller har de sædvanlige bagagefordele på Business Class samt Economy Classic og Flex, men der er ingen bagagefordele på det nye Light-produkt.

SWISS er klar med det nye priskoncept den 23. juni, mens Austrian følger efter den 28. juli. Lufthansa vil først være klar til at indføre det nye koncept fra den 1. oktober.

SAS overvejer
Hos SAS har man endnu ikke besluttet sig for, hvordan man vil reagere på udspillet Lufthansa-gruppen og de andre flyselskaber, der tilbyder “Handbagage only“ konceptet.

“Det er bestemt en udvikling på markedet, som vi på en eller anden måde skal forholde os til. Når man ændrer sit produkt, skal det være gennemtænkt. Det er en større ændring, hvis man vil lave en ny billetstruktur eller indføre en særlig tilkøbsmulighed. Det handler om at finde den løsning, der passer til SAS og vores kunder,“ siger Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS i Danmark, til CHECK-IN.dk.