- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Lufthansa har sat British Midland til salg

Lufthansa har opgivet at skabe lønsomhed i det tabsgivende selskab British Midland, som den tyske luftfartskoncern overtog det fulde ejerskab af i 2009. SAS kan snart ånde lettet op, idet det skandinaviske luftfartsselskab har en eksponering i British Midland på 19 millioner pund svarende til 160 millioner danske kroner frem til 30. september 2011.

Det er ikke alle opkøb, der har været lige succesfulde forLufthansa. Således ikke købet af British Midland, som det tyske luftfartsselskab erhvervede i 2009. Derfor leder Lufthansa nu efter en køber til det tabsgivende britiske luftfartsselskab.

Det skriver tyske medier på baggrund af en pressebriefing fra Stefan Lauer, der er Chief Officer Group Airlines and Corporate Human Resources hos den tyske luftfartskoncern.

Stefan Lauer giver som begrundelse for ønsket om atafhænde British Midland, at selskabet har en anden forretningsmodel en deøvrige selskaber i koncernen. Herudoverer detyderligere et problem, at selskabet ikke råder over tilstrækkeligt mange start- og landingsrettigheder (slots) i London-Heathrow Airport,hvilket begrænser vækstmulighederne. Samtidig er det britiske marked et af de svageste i Europa i øjeblikket.

Endelig har BritishMidland en stort rutenet til Mellemøsten og Nordafrika, hvorfor selskabet er blevet ramt hårdere end gennemsnittet efter forårets uroligheder i regionen.Selskabet har måttet indstille flyvningerne til Tripoli, siden NATO i slutningen af marts måned oprettede “no-fly-zone“over Libeyn. Men også BMI´s ruter til Kairo og Damaskus har været ramt af udviklingen.

SAS snart fri af BMI-forpligtelser

Problemerne i British Midland har også givet usikkerhed hos SAS. Det skandinaviske luftfartsselskab solgte den 30. september 2009 selskabets 20 procent ejerandel i British Midlandtil LHBD Holding Ltd.,der er et britisk selskab under ejerskab af Deutsche Lufthansa AG. Salgprisen var £ 19 millioner samt yderligere £ 19 millioner for afståelse af rettigheder fra aktionæroverenskomsten fra 1999. Det betød, at SAS dengang hentede et kontant beløb på 420 millioner svenske kroner fra salget af British Midland aktierne.

Men dermed var SAS ikke ude af forpligtelserne i forhold til British Midland. I den officielle meddelelse fra SAS hed det således: “Efter transaktionen vil SAS fortsat have en maksimal eksponering på £ 19 millioner inden for en begrænset periode på 2 år, i tilfælde af en væsentlig negativ økonomisk udvikling i BMI og manglende finansiel støtte fra Lufthansa.“

Det betyder med andre ord, at såfremt British Midland skulle blive insolvent inden udgangen af tredje kvartal 2011, vil SAS skulle stille med 160 millioner kroner tilLHBD Holding Ltd. Dette regnes dog ikke for sandsynligt, selvom det britiske selskab har tabt mange penge i årets første seks måneder.

Omsætningen i British Midlanddykkede således med 5 procent fra € 417 millioner til € 396 millioner i første halvår af 2011. Driftsunderskuddet voksede samtidig med 29 procent fra € 93 millioner i første halvår 2010 til € 120 millioner i årets første seks måneder af 2011. Altså et negativt halvårsresultat på næsten 900 millioner kroner.

Tabte over 2,5 milliarder på BMI

SAS anslog i 2008, atselskabet i en otte-årig periode fra begyndelsen af 2000 til udgangen af 2007 havde tabt omkring 2,5 mia. svenske kroner på det særlige ECA-samarbejde omkring British Midland.

Sammen med Lufthansa og BMI indgik SAS i 1999 den meget omdiskuterede European Co-operation Agreement (ECA), der var et joint-venture mellem de tre selskaber. BMI opererede hovedparten af de ruter, der indgik i ECA-samarbejdet, men var kun ansvarlig for 10 % af tabene. Derimod skulle SAS og Lufthansa hver dække 45 % af tabene i samarbejdet.

Nu lader det til, at Lufthansa endegyldigt sidder tilbage med “Sorteper“ i spillet om det britiske flyselskab, som det aldrig er lykkedes at gøre lønsomt.