- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Lufthansa lader SAS i stikken på Hamborg-ruter

Lufthansas produktionsselskab Germanwings vil overtage flyruterne mellem Hamborg og henholdsvis Oslo og Stockholm. Dermed kan SAS ikke længere sælge billetter til de to ruter.

Lufthansas beslutning om at benytte datterselskabet Germanwings som produktionsselskab på de europæiske ruter har efterhånden fået nogle vidtrækkende konsekvenser for SAS. Først ophørte joint-venture samarbejdet mellem Skandinavien og Tyskland, og nu vil Lufthansa via Germanwings flyve alene på ruter, som de to selskaber tidligere har betjent sammen.

SAS og Lufthansa opretholder codeshare-samarbejdet på ruterne mellem Skandinavien samt Frankfurt og München, men på andre ruter knager det lidt i fugerne. Således vil Lufthansa fra vintertrafikprogrammets ikrafttræden i slutningen af oktober måned overlade operationen af ruterne fra Hamborg til henholdsvis Oslo og Stockholm til datterselskabet Germanwings.

I dag flyver Lufthansa 12 gange om ugen mellem Hamborg og Oslo samt 17 gange om ugen mellem Hamborg og Stockholm. Når Germanwings overtager ruterne fra det andet Lufthansa-selskab Eurowings, bortfalder samtidig codeshare-aftalen med SAS, idet der ikke er billetsamarbejde (interline-agreement, red.) mellem Germanwings og SAS.

Germanwings vil fortsat anvende CRJ900-fly på ruten. Disse fly lejes fra søsterselskabet Eurowings, der hidtil har trafikeret ruten i samarbejde med SAS.

SAS ladt i stikken
Det efterlader Germanwings alene på ruterne, mens SAS i første omgang ikke har direkte ruter at tilbyde sine passagerer mellem de to skandinaviske hovedstæder og den nordtyske millionby. Dermed bliver det skandinaviske flyselskab på netop disse ruter ladt i stikken af sin mangeårige samarbejdspartner. Alternativet vil være at ombooke passagererne via København eller eventuelt selv etablere sig på de pågældende ruter. Fra København er der 32 ugentlige afgange til Hamborg, hvor Lufthansa hidtil har været afhængig af samarbejdet med SAS.

SAS oplyser, at alle reserverede billetter på de to ruter opereret af Lufthansa-selskaber og med SAS-koder i billetterne, må ombookes eller refunderes, da SAS-billletter ikke er gyldige til befordring med Germanwings. Det betyder, at alle bookinger vil blive opdateret med den interne kode “Unable to sell“.

SAS flyver i dag til syv tyske destinationer, og fra 28. oktober føjes den ottende til, når SAS etablerer en rute fra København til Bremen. På ruterne fra København til Frankfurt og München vil der ikke umiddelbart ske ændringer i samarbejdet mellem SAS og Lufthansa, men ruten fra Stockholm til Düsseldorf kan også være i fare, idet den også i dag opereres af Eurowings på vegne af Lufthansa. De øvrige tyske ruter opereres af SAS, hvorfor det skandinaviske flyselskab i første omgang har fat i den lange ende er.

“SAS ønsker ikke for nuværende at kommentere på eller oplyse om direkte modsvar til disse ruteåbninger.SAS står ikke stille, og særligt ikke på vores vigtige Nordeuropæiske marked.Vi forventer, bedømmer og er ikke blinde for, at Lufthansa-gruppen vil have et uforandret og stærkt fokus på Skandinavien også i fremtiden,“ siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i en kommentar til angrebet fra Germanwings.

Stadig tæt samarbejde
Lufthansa og SAS er efter 18 års samarbejde tæt infiltreret i rutenetværket mellem Skandinavien og Tyskland. Derfor skal man heller ikke forvente, at samrbejdet bliver sprængt lige med det samme. Dertil er der for store interesser på spil i begge lejre,

SAS har eksempelvis stadig et omfattende codeshare-samarbejde med Lufthansa mellem Skandinavien og Tyskland og videre ud til et stort antal destinationer, som SAS ikke servicerer med egne fly. Samtidig giver SAS fortsat Lufthansa tilgang til en række regionale destinationer i Danmark, Norge, Sverige og Finland.

“SAS gennemfører lige nustore forandringer, som gør os i stand til at konkurrere på et presset marked og særligt selvfølgelig på vores hjemmemarked. Vi mener, vi er klar og fremadrettet kun bliver mere rustet til at konkurrere – også med Germanwings,“ understreger pressechefen.