- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Lufthansa på vej med Premium Economy Class

Som en del af en større genopretningsplan vil Lufthansa nedlægge First Class på en række ruter samt indføre en Premium Economy Class interkontinentalt. Der bliver ingen flådevækst de kommende tre år, og alle baser udenfor München og Frankfurt sammenlægges med lavprisflyselskabet Germanwings.

Lufthansa har en plan. En genopretningsplan, der har fået navnet “SCORE“ og som skal medvirke til at forbedre selskabetsindtjening med € 1,5 mia. – eller 22,1 mia. danske kroner inden udgangen af 2014.

Men det er en skrap kur, som Lufthansa skal igennem. Alene i selskabets passagerdivision skal der ske en resultatforbedring på omkring € 1 millard årligt i de kommende år.

En plan, der er lagt i hænderne på Carsten Spohr, der er CEO forde omkring 37.000 ansatte i Lufthansa German Airlines.

Carsten Spohr har i sidste uge sendt et personligt brev til samtlige ansatte i passagerafdelingen i det tyske luftfartsselskab. Brevet er tyske Süddeutsche Zeitung kommet i besiddelse af, og elementer herfra blev offentliggjort i en stort opsat artikel i lørdags.

Ingen flådevækst
Kort fortalt er det meningen at forbedre Lufthansas økonomi ved en årlig omsætningsøgning på € 300 mio., mens omkostningerne samtidig barberes med € 600 mio.

Et af midlerne hertil er, at stoppe flådevæksten i de kommende tre år, ligesom man vil reducere fra seks til fire flytyper i den europæiske trafik. Således bliver de mindste flytyper fremover med 90 sæder, mens Boeing 737-flyene stationeres i Frankfurt, indtil de trækkes ud af flåden fra 2016 og fremad.

I SCORE-programmet indgår også planer om på alle baser uden for München og Frankfurt at sammenlægge aktiviteterne med Germanwings, der er datterselskab i Lufthansa-Gruppen og et lavprisvåben mod konkurrenterne.

Premium Economy Class på vej
Interkontinentalt kommer der også til at ske store ændringer. First Class-produktet forsvinder på de ruter, hvor der ikke er en solid efterspørgsel efter produktet. Til gengæld introduceres efter flere års overvejelser det populære Premium Economy Class-produkt, som hos SAS eksempelvis hedder Economy Extra.

I brevet til Lufthansa-medarbejdere beskriver Carsten Spohr ifølge Süddeutsche Zeiting, at lavprisflyselskaberne samt nye interkontinentale aktører og især Golf-firkløveret (Emirates, Etihad Arways, Gulf Air og Qatar Airways) har været med til at lægge pres på det stolte tyske luftfartsselskab. Et pres, der i seneste regnskabsår resulterede i et nettotab på € 13 mio., hvilket svarer til godt 100 mio. danske kroner.

Vil kæmpe for rute til Bangkok
Rutenedlægninger vil være uundgåelige, og Lufthansa har alene i år nedlagt tre interkontinentale ruter til henholdsvis Calgary, Guangzhou og Kolkata.

“Vi må med alle midler forhindre, at de udsatte ruter til Nanjing, Chennai og Bangkok lider samme skæbne,“ hedder det i Carsten Spohrs brev til Lufthansa-medarbejderne.

Brevet til medarbejderne afsluttes med en tydelig understregning af, at Lufthansa ikke vil kunne tage beslutning om at anskaffe sig nye langdistancefly, førend sparemålene i SCORE-programmet er indenfor rækkevidde.

Der forestår således en hestekur for det tyske luftfartsselskab i de kommende år, hvilket givetvis samtidig vil svække interessen for et engagement i SAS, sålænge der er store problemer i den hjemlige drift.