- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Lufthansa på vej med nyt Business Class-sæde

Når Lufthansa i 2020 modtager det første Boeing 777X-fly, vil det være indrettet med helt nye og revolutionerende Business Class-sæder.

Det tager omkring fire år at installere nye Business Class-sæder i samtlige Lufthansas langdistancefly. Det nuværende Business Class-sæde blev første gang præsenteret på ITB rejseudstillingen i Berlin i 2012, og udrulningen der startede med de nye Boeing 747-8 fly er ved at være gennemført.

Men der er ikke tid til at hvile på laurbærrene i en branche, hvor den teknologiske udvikling foregår i lyntempo samtidig med, at kundekravene er stadigt stigende. Derfor kunne Lufthansa i sidste uge – også på International Tourismus Börse i Berlin – løfte sløret for et nyt Business Class-sæde, der vil blive installeret i de kommende Boeing 777X-fly, der leveres fra 2020 og fremad.

Lufthansa er lanceringskunde på Boeing 777-9 (Foto: Boeing)

Lufthansa har bestilt i alt 20 eksemplarer af den version, der kommer til at hedde Boeing 777-9, og det tyske flyselskab bliver samtidig global lanceringskunde på flytypen, hvor producenten har stillet 20 procent lavere brændstofforbrug og 15 procent lavere vedligeholdelsesomkostninger i udsigt i forhold til de nuværende Boeing 777-fly.

Ifølge Lufthansa er tilpasning og digitalisering nøgleordet for det nye sæde, der inden længe præsenteres. Passagererne kan selv trådløst kontrollere sædets indstillinger samt IFE-underholdningssystemet ved hjælp af egne smartphones eller tablets.

“Dette sæde vil være mere end ‘bare’ et sæde. Det vil opfylde de særlige behov hos kunderne – uanset om de foretrækker at arbejde eller sove, eller om de rejser med deres familier eller alene på forretningsrejse. Der er virkelig noget at se frem til,” sagde Lufthansas koncerndirektør for hub-management, Harry Hohmeister, i forbindelse med afsløringen af nyheden om det nye sæde.

Lufthansas presseafdeling ønsker ikke at stille flere informationer til rådighed for pressen, heller ikke, hvilken producent, der er valgt til det nye sæde. “Vi kan ikke oplyse yderligere på nuværende tidspunkt,” siger en pressetalsmand for Lufthansa i Frankfurt til CHECK-IN.dk.

V-opstilling i nuværende Business Class
Den nuværende Business Class hos Lufthansa er indrettet således, at ingen passagerer sidder med ryggen til flyveretningen, som man kender det fra eksempelvis British Airways. Til gengæld har Lufthansa en ”V-opstilling”, hvor to sæder ved siden af hinanden danner et “V“, så man har hovederne dobbelt så langt væk fra hinanden end ved selskabets traditionelle business class-sæder. Men sidemandens fødder kommer i stedet tæt på ens egne, når man slår sædet ned og ligger sig til rette i den 1,98 meter lange seng.

Til særlig glæde for de bredskuldrede er det muligt at slå armlænene ned, ligesom sæderne er udstyret med relativt nyudviklede ergonomiske puder. I ryglænet i sædet foran er der placeret en 15 tommer skærm.

Udviklingen af den nuværende Business Class tog sin begyndelse tilbage i 2007, hvor omkring 500 hyppigt rejsende blev udspurgt om behov og ønsker. Inden det endelig valg blev truffet, blev sæderne i 2010 testet i en periode på otte uger, hvor flere end 1.300 passagerer fik mulighed for at deltage i en test på ruten mellem Frankfurt og New York.

 

Relaterede artikler:

Nyt flysæde kan betjenes via mobilapp

​Fremtidens business class-sæder oven på hinanden

Her er fremtidens business class-sæde

Lufthansa går i luften med restaurant-service

Flet tæer med sidemanden hos Lufthansa