- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Lufthansa-piloter varsler flere strejker

Vi er langt fra færdige med at strejke, understreger Lufthansas piloter efter halvanden måned uden arbejdsnedlæggelser.

Efter et 2014 med ti arbejdsnedlæggelser af en til to dages varighed sidste år, har Lufthansas piloter ikke nedlagt arbejdet i halvanden måned. Men det er ikke ensbetydende med at Lufthansas ledelse og passagerer kan ånde lettet op. For piloternes fagforening Vereinigung Cockpit er stadig utilfreds med de nye arbejds- og pensionsvilkår, som Lufthansa ønsker de skal arbejde under samt Lufthansas fortsatte outsourcing af flyvninger til datterselskaber.

Derfor varsler Vereinigung Cockpit nu nye punktstrejker i stil med de to strejker, som piloterne gennemførte sidste år og som påvirkede mange tusinde passagerer. Strejker som menes at have kostet Lufthansa omkring 1,5 mia. kroner og et stort fald i antallet af bookninger.

Typisk så annoncerer piloterne omkring et døgn i forvejen, at de agter at nedlægge arbejdet på en bestemt base i et bestemt tidspunkt med angivelse af et start- og et sluttidspunkt. På den måde har passagererne en mulighed for at forberede sig bare en lille smule og eventuelt ændre rejseplaner eller booke om.

En provokation
Kort før årsskiftet satte Lufthansa etableringen af et nyt langdistanceselskab på skinner. Med en flåde af Airbus A330-fly med besætninger fra det tyrkiske flyselskab Pegasus Airlines, som Lufthansa ejer halvdelen af, vil Lufthansa tilbyde langdistanceflyvninger til lavpris. Det skal være med til at dæmme op over for den priskonkurrence på de interkontinentale markeder, som Lufthansa oplever fra især mellemøstselskaber som Emirates og Qatar Airways.

Etableringen af det nye selskab ser Vereinigung Cockpit som en provokation, da Lufthansa og Vereinigung Cockpit stadig ligger i forhandlinger.

Matche Ryanair
I forvejen er piloterne sendt op i det røde felt af Lufthansas overflytning af store dele af sine fly og besætninger til datterselskaber som Germanwings og Eurowings. Her får de tidligere Lufthansa-piloter og –stewardesser andre og dårligere løn- og arbejdsvilkår. Ifølge Lufthansa, så er manøvren nødvendig for at Lufthansa kan matche Ryanair og easyJet på flyvninger inden for Europa.

Desuden vil piloterne gerne holde fast i en ordning, der betyder, at de kan gå tidligt på pension som 55-årige, men opretholde en del af deres lønindtægt indtil pensionsudbetalingerne starter, hvilket de typiske gør, når piloterne er omkring 65-67 år. Men det er en dyr ordning, som Lufthansa mener hører fortiden til. Og derfor ser man den gerne afskaffet. En 55-årig Lufthansa-pilot med 25 års erfaring eller mere indkasserer ofte en årsløn på langt over en million kroner.

Et Boeing 737-500 fly fra Lufthansa i Billund Lufthavn. Foto: Morten Lund Madsen.