- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Lufthansa-service på autopilot

Om flyvningen
Flynummer: LH 2114
Fra/til: Málaga – Frankfurt
Flyselskab: Lufthansa
Flytype: Airbus A321-200
Serviceklasse: Business Class
Bagage: Indchecket og håndbagage
Sæde: 4C

Før rejsen
Udrejsen med Swiss fik fem stjerner, og forventningerne til hjemturen var derfor høje. Turen hjem gik fra Málaga til Frankfurt med Lufthansa.

Check-in og sædevalg var – ved hjælp af Lufthansas app – blevet foretaget dagen før afgang, og på rejsedagen satte hele familien derfor blot kursen mod lufthavnen.

I lufthavnen
Vores mindre flyttelæs af bagage blev hurtigt indskrevet ved Star Alliance Gold-skranken, og sendt afsted mod Frankfurt og derefter videre til Hamborg.

Som rejsende på Business Class og med et SAS-guldkort, kunne vi benytte lufthavnens fast-track til sikkerhedscheck, og hele processen – fra vi ankom til check-in skranken – til vi stod på den ”sikre side” af sikkerhedskontrollen, tog mindre end 15 minutter.

Med god tid til afgang, kunne vi besøge loungen i Málagas lufthavn, som vores Lufthansa-billetter gav adgang til.

Boardingprocessen kunne have været afviklet på en bedre måde. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

Boarding
Boardingprocessen kom i gang 10 minutter før den planlagte afgangstid, og først på dette tidspunkt blev vi oplyst om, at afgangen ville blive 25 minutter forsinket. Normalt vil gatepersonalet annoncere boarding for Star Alliance guldkort indehavere og businesspassagerer. Men tilsyneladende glemte personalet dette. Vi tog det med et smil og stillede os i køen med omkring 170 medrejsende.

Selve boardingen blev yderligere forsinket af, at gatepersonalet ikke kunne bestemme sig for, om de skulle afkræve de rejsende billede-ID eller ikke, så de første passagerer der allerede var gået ombord, måtte pænt vende tilbage og forevise ID. Samtidig var der ingen smil eller beklagelse at spore fra personalet.

Med respekt for, at man gerne ville have flyet hurtigst muligt af sted, og derfor sender passagerene ud på broen til flyet, så kunne gatepersonalet måske have forudset, at den brændende varme sol udenfor fik broen til at fremstå som en bageovn i glas med passagerer indeni.

Vel ombord i flyet, blev vi høfligt, men uden smil eller øjenkontakt med kabinepersonalet, anvist til vores sæder på række 4.

God benplads og behagelige lædersæder ombord på Lufthansas Airbus A-321 fly. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

Flyvningen
Flyet kom afsted en lille halv time efter tidtabellen, og A321-flyet satte kursen direkte mod Frankfurt.

Efter turen i ”bageovnen”, havde jeg måske forventet, at få serveret noget vand inden take-off, men dette var tydeligvis ikke en del af den service som Lufthansa Business Class tilbød denne dag.
Kort tid efter marchhøjden var nået, kom kabinepersonalet rundt med serveringsvognen, hvor der dog var et rigt udvalg af drikkevarer, og dagens aftensmad blev samtidig tilbudt.

Maden var fin nok – et måltid bestående af kolde udskæringer af kød og tun – men havde forventet et varmt måltid. Med en flyvetur på næsten tre timer på Business Class leverer Lufthansa ikke den samme kvalitet som søsterselskabet Swiss.

Lufthansas lædersæder fejler dog intet, og komforten og pladsen var upåklagelig. Som på Swiss var også midtersædet blokeret for ekstra plads.

Kaffe i porcelænskrus er et plus. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

Den videre betjening med kaffe og is som ekstra fungerede fint, men igen savnede jeg den personlige service, idet det hele foregik en smule maskinelt og samlebåndsagtigt. Plus for kaffe serveret i porselænskrus, da det holder på varmen og er langt mere behagelig at drikke af end pap- eller plastkrus.

Ankomst
Ankomsten til Frankfurt lufthavn var lige på tidstabellen, så forsinkelsen ved afgangen fra Málaga blev indhentet.

Efter nogle minutter med taxiing til gaten kom vi hurtigt ud af flyet, og kunne tage turen til Lufthansa-loungen i Frankfurt inden næste flyvning til Hamborg.

Sød budding med syrlig frugtsauce. Ret forfriskende. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

Lufthansas Business Class er et teknisk set godt og stabilt produkt. I dette tilfælde også med god valuta for pengene. Men man føler sig som en brik i et stort maskineri, og ikke en passager der personligt værdsættes.

 

Relaterede artikler:

Familieferie på Business Class med SWISS

VIP Lounge Málaga – med egen smykkebutik

Punktligt og rimeligt med KLM til Aalborg

 

LÆS ALLE VORES ANMELDELSER

Om anmelderen: Joakim J. Hvistendahl er hvad, man kalder en Frequent Flyer. Med over 100 rejsedage om året, er han mangeårigt Guldmedlem hos SAS og i Flying Blue-programmet hos Air France-KLM. Joakim vil løbende anmelde lounges, flyselskabernes nye kabiner og sæder, samt sikre at læserne på CHECK-IN.dk får et frisk pust ude fra luftfartens virkelige verden. Joakim er oprindelig fra Norge, men har været bosat i Danmark siden 2002.