- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Lufthansa skal vælge mellem Airbus eller Boeing

Lufthansa-gruppen kan være tæt på beslutning om at købe enten 20 nye Boeing 787 eller 20 nye Airbus A350.

Boeing 787 eller Airbus A350? Det er det svære valg, som ledelsen i Lufthansa-gruppen i øjeblikket forsøger at tage stilling til.

Lufthansa har bedt om tilbud fra både europæiske Airbus og amerikanske Boeing på omkring 20 nye fly, og handlen til en værdi af omkring fem milliarder dollar (32,5 milliarder kroner) kan blive afsluttet inden for få måneder.

Det skriver nyhedsbureauet Bloomberg på baggrund af anonyme kilder, som skulle have indsigt i beslutningsprocessen hos det store tyske flyselskab.

Kilderne fortæller også, at Lufthansa samtidig beder flyfabrikkerne om hjælp til at skille sig af med nogle af selskabets ældre og brændstofslugende Airbus A340 firemotorers fly.

Lufthansa Airbus-fly i Lufthansa-gruppen
Lufthansas flåde består i dag hovedsageligt af Airbus-fly, men selskabet har også 19 Boeing 747-8-fly og 13 Boeing 747-400-fly.

Lufthansa-selskaberne SWISS og Austrian Airlines har også begge en blandet flåde af langdistancefly. SWISS flyver med Boeing 777-300ER, Airbus A340-300 og Airbus A330, mens Austrian Airlines har både Boeing 777-200ER og 767-300ER i sin flåde.

Ordrer hos både Airbus og Boeing
Lufthansa har en ordre hos Airbus-fabrikkerne på 25 A350-fly, hvoraf der inden årets udgang vil være 12 i drift ud af München Lufthavn. Selskabet har endvidere en option på yderligere 30 fly af typen.

Hos Boeing-fabrikkerne i USA har Lufthansa en ordre på 34 nye Boeing 777-9-fly til levering fra 2020. Lufthansa overvejer ifølge Bloomberg at strække leveringerne af disse fly ud over en længere periode, da selskabet er bekymret for omkostningerne og størrelsen på flyet.

Boeing 777-9 bliver verdens hidtil største tomotorers jetfly med plads til over 400 passagerer i en to-klasses konfiguration.

Store brændstofomkostninger på firemotorers fly
Lufthansa har ifølge Bloomberg de højeste brændstofomkostninger blandt de europæiske flyselskaber, da man gennem de seneste to årtier ikke har investeret tilstrækkeligt i nye fly.

De 728 fly i Lufthansas flåde havde sidste år en gennemsnitsalder på 11,4 år, hvilket er dobbelt så højt som hos konkurrenten Emirates.

Næsten 100 af flyene i Lufthansas flåde er store firemotorers fly – heriblandt 15 Airbus A340-300 og 17 Airbus A340-600, som med stigende brændstofpriser bliver stadigt dyrere at holde i drift. Nogle af A340-300-flyene er over 20 år gamle.

 

Relaterede artikler:

Lufthansa-koncernen køber nye fly

A350 eller Dreamliner til Emirates

Lufthansa øger sin Asien-trafik fra München