- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Lufthansa skruer ned for væksten

En stram kapacitetsdisciplin betyder, at Lufthansa i 2019 vil reducere væksten til 3,9 procent for at sikre, at profitabiliteten kan fastholdes.

Lufthansa Gruppen har netop offentliggjort resultatet for årets tredje kvartal. Det viser en fremgang i omsætningen på to procent til 9,96 milliarder euro, mens resultatet før renter og skat ender på 1,35 mia. euro, hvilket er fire procent mindre end i samme periode sidste år.

År til dato præsterer Lufthansa Gruppen også svagere end sidste år. Omsætningen blev i årets ni første måneder på 26,9 milliarder euro, hvilket er blot en procent mere end i 2017, og EBIT-resultatet blev sænket med tre procent til 2,36 milliarder euro.

Der er flere årsager til, at Lufthansa Gruppen får et dårligere resultat i 2018 end året før. Integrationen af nye aktiviteter i Eurowings har kostet mange penge, og stigende brændstofomkostninger sammen med omkostninger i forbindelse med sommerens mange forsinkelser og aflysninger har også ramt indtjeningen.

“Vi forventer, at se vores omkostninger øget med mere end en milliard euro i 2018 som følge af stigende udgifter til brændstof samt de ekstra udgifter, der er opstået i forbindelse med forsinkelser og aflysninger,” siger Carsten Spohr, der er koncernchef hos Lufthansa Gruppen.

Eurowings trækker ned
Resultatet er dog ikke så ringe, som man skulle tro. Overskuddet i 2017 var det største nogensinde, og havde det ikke været for Eurowings, kunne Lufthansa Group have sat ny indtjeningsrekord i 2018.

Isoleret set har Eurowings et underskud før renter og skat på 65 millioner euro i årets tredje kvartal, og det er en negativ afvigelse på ikke mindre end 210 millioner euro i forhold til samme periode året før. Her stammer 170 millioner euro fra integration af aktiviteterne fra det tidligere Air Berlin, men de øvrige omkostninger skyldes forsinkede fly og aflysninger.

“I 2017 greb vi en historisk mulighed i konsolideringen af ​​Europas luftfartssektor,” udtaler Carsten Spohr. “Og det var den rigtige beslutning at tage rent strategisk, selvom det har givet Eurowings et meget udfordrende 2018. Engangsomkostningerne til integration af disse operationer og den deraf følgende hurtige udvidelse var en langsigtet investering, der vil bidrage til at styrke vores markedsposition.”

Rentabilitet gennem kapacitetsdisciplin
De aktuelle udfordringer får Lufthansa Gruppen til at skrue ned for væksten. Selvom konkurrenterne på det tyske marked øger kapaciteten med mere end 10 procent i vintertrafikprogrammet 2018/19, har den tyske luftfartskoncern valgt at øge med blot otte procent.

I sommertrafikprogrammet 2019 bliver kapacitetsdisciplinen mere udtalt, for her regner Lufthansa Group blot med at øge kapaciteten med 3,8 procent, hvilket også skyldes de negative erfaringer med afviklingen af lufttrafikken i sommeren 2018.

“Den fremtidige vækst i luftfartssektoren vil være meget mere afhængig af infrastrukturen i luften og på landjorden. Samtidig tilstræber vi at sikre vore flyselskabers rentabilitet gennem kapacitetsdisciplin. Vi forventer også, at de store stigninger i brændstofudgifterne vil føre til højere billetpriser seneste fra 2019,” understreger koncernchefen.

 

Relaterede artikler:

18.000 Lufthansa-aflysninger

Lufthansa-boss: Vi er overbelastede

Eurowings henter hjælp udefra