- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Lufthansa: Tysk passagerafgift koster 5 millioner passagerer

Lufthansa kritiserer skarpt den tyske passagerafgift, der vil reducere de tyske luftfartsselskabers passagertal med fem millioner passagerer i 2011. Det er især de nærliggende hollandske lufthavne, der løber med trafikken.

“KLM ogCo. siger tak for de tyske passagerer“

Under denne lidt provokerende overskrift i seneste udgave afnyhedsbrevet Politikbriefgør Lufthansa status overden forhadte tyske passagerskat,og henviser til, at det for Lufthansaog de øvrige tyske luftfartsselskaber betyder et årligt tab af over 5 millioner passagerer til især de hollandske lufthavne.

Årsagen er den såkaldte ”Luftverkehrsteuer“, som Tyskland indførte 1. januar 2011.Afgiften gælder for alle flyrejser, der afgår fra Tyskland og der betales op imod 45 euro for flyvningen.

Afgiften har været udsat for sønderlemmende kritik fra både flyrejsende, lufthavne og luftfartsselskaber. Branchen har advaret om tab af mindst 10.000 arbejdspladser og 5 millioner færre passagerer årligt, hvilket vil være betydeligt dyrere for det tyske samfund end den forventede årlige indtægt på næsten 7,5 milliarder kroner fra afgiften.

Vandring af passagerer til hollandske lufthavne

I første halvår af 2011 betalte de tyske luftfartsselskaber over 430 millioner euro til den nyindførte passagerafgift, hvilket ifølge Lutfhansa belaster de tyske luftfartsselskaber urimeligt og tvinger passagerer til andrelufthavne.

Den tyske lufthavnsforening Arbeitsgemeinschaft Deutscher Verkehrsflughäfen (ADV), har tidligere fremført, at tyskerne undgår afgiften i stort omfang ved at flyve ud af hollandske lufthavne. Umiddelbart forinden den tyske luftfartsafgift blev indført, afskaffede Holland nemlig en tilsvarende afgift.

Afgiften har især ramt de mindre, regionale tyske lufthavne, blandt andet fordi lavprisselskaberne flytter trafik, da ruterne ikke længere er lønsomme.

Vandringen af passagerer ses blandt andet i de hollandske lufthavne som Maastricht og Eindhoven, der i sommeren 2011 oplevede en fremgang i det samlede passagertal på henholdsvis 57 % og 31 %.

DI Transport advarer mod dansk afgift

I sit seneste nyhedsbrev advarer DI Transport stærkt imod at indføre en tilsvarende afgift i Danmark.

“En eventuel passagerafgift i Danmark sådan som regeringen har under overvejelse, vil blive en gentagelse af eksemplerne fra Holland og Tyskland. Vi vil se en klar svækkelse af mobiliteten i og til og fra Danmark. Regionale lufthavne vil blive hårdt ramt, men vi vil også se en svækkelse af Københavns Lufthavn, siger Michael Svane. Vi har brug for øget mobilitet og varig vækst, og en passagerafgift er ligesom andre afgifter, vi er blevet præsenteret for, et helt forkert signal at sende,“ siger branchedirektør Michael Svane i nyhedsbrevet fra DI Transport.

Om den tyske passagerafgift fastholdes er endnu ukendt. Først med udgangen af juni 2012 får den tyske forbundsregering en evalueringsrapport om de hidtidige erfaringer med passagerafgiften og skal derefter tage stilling til afgiften.