- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Luftslaget om Stockholm indledes i dag

Cimber Sterling åbner i dag med tre daglige afgange på selskabets nye rute fra København til Stockholm´s Bromma lufthavn. Hovedkonkurrenten er britiske Flybe, og et samarbejde med SAS om EuroBonus er et af våbnene, der skal bringe Cimber Sterling sejrrigt ud af duellen.

I 2011 var der 1.236.820 flypassagerer på ruten mellem Københavns Lufthavn og Stockholms Arlanda-lufthavn. Dermed erden svenske hovedstadden næststørste destination fra Københavns Lufthavn kun overgået af London.

Hidtil har SAS og Norwegian været alene om at betjene ruten mellem København og Arlanda. Tilsammen tilbyder de to selskaber op imod 20 hverdagsafgange på den travle forretningsrute.

Men siden den 23. januar har det britisk-finske lavprisflyselskab Flybe Nordic betjent ruten mellem Stockholm-Bromma og København med 18 ugentlige afgange i hver retning – heraf tre hverdagsrotationer.

Flybe Nordic kom danskbaserede Cimber Sterling i forkøbet, der også tidligere havde annonceret planer om at etablere sig på ruten. Men det sker i dag, hvor den første afgang til Bromma med rutenummer QI011 afgår fra den danske hovedstadslufthavn.

Cimber Sterling vil frem til sommerferien flyve tre rundture på hverdage samt en rotation på henholdsvis lørdage og søndage. Fra den 3. september øges til fem daglige rundture på hverdage, mens der udvides fra to weekendrotationer til i alt tre.

Øger kapacitet med 25 procent
Med satsningen fra Flybe Nordic og Cimber Sterling vil den udbudte kapacitet mellem København og Stockholm blive øget med op imod 300.000 flysæder årligt. Det er omkring 25 procent flere flysæder, end der tilsammenblev solgt i 2011 af Norweigan og SAS på Arlanda-ruten.

Der er således lagt op til et større slagsmål om passagererne på den populære forretningsrute. Cimber Sterling har blandt andet samarbejdet med SAS om EuroBonus som et af sine våben i kampen om kunderne. En strategi, der bifaldes af SAS, der gerne vil have det danskbaserede flyselskabs hjælp til at holde Flybe væk fra det skandinaviske marked.

Cimber Sterlings har samtidig base i København, mens Flybe Nordic har base i Bromma. Derfor er tidtabellenhos Cimber Sterling mest attraktiv for de danske kunder, der kan ankomme kl. 09.05 i Stockholm-Bromma lufthavnen med første morgenfly, mens dagens sidste afgang returnerer kl. 21.00 fra Bromma.

Derimod kan Flybe Nordic først tilbyde en afgang fra København kl. 09.05 med dagens sidste returflyvning fra den svenske hovedstad kl. 16.45.

Prismæssigt har Flybe og Cimber Sterling doglagt sig tæt på hinanden, og begge selskaberbenytter fly af typen ATR72 med plads til 66 passagerer.

Et muligt blodbad
På ruten mellem København og Arlanda er det helt andre parametre, som SAS og Norwegian fortsat vil slå på. SAS vælger at positionere sig på antallet af frekvenser, som da også er betydelig med 15 hverdagsafgange. Norwegian har kun fem hverdagsafgange, de er lagt i peak hours, menbetjent medde populære Boeing 737-800 fly med gratis wifi om bord.

Cimber Sterlings indtog på ruten kan udløse et veritabelt Stockholmsk Blodbad blandt de konkurrerende selskaber i passagertrafikken mellem den danske og den svenske hovedstad. Det kan ske, hvis der kommer en egentligt priskrig, hvor Cimber Sterling samtidig må antages at have de svageste kort på hånden til en udmattelseskamp. En solid økonomisk polstring vil nemlig været et krav for at kunne gå ind i en langvarig og udmattende priskrig.

I årets to første måneder steg passagertrafikken mellem København og Stockholm med 8,9 procent fra 178.626 til 194.579 passagerer. Det var dog ikke nok til at beholde positionen som CPH´s næststørste rute, idet København-Oslo med en samlet vækst på 10,3 procent overhalede Sveriges-ruten indenom.