- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Måtte sikkerhedslande to gange på en uge

Et Boeing 777-fly fra British Airways måtte to gange i sidste uge foretage sikkerhedslandinger i Shannon på vej til eller fra USA. Det selvsamme fly har flere gange voldt problemer for det britiske flyselskab.

Det sker jævnligt, at passagerfly må sikkerhedslande på grund af tekniske problemer. Men det hører til sjældenhederne, at samme fly må sikkerhedslande flere gange inden for samme uge.

Ikke desto mindre var det tilfældet i sidste uge, da et Boeing 777-200 fly fra British Airways med registreringen G-VIIS ifølge Aviation Herald måtte sikkerhedslande to gange i Shannon. Samme fly har en historik, hvor det tidligere har været nede i den irske lufthavn af lignende årsager.

Første episode indtraf fredag den 21. november, da flyet var på vej fra London-Heathrow med kurs mod Boston på den amerikanske østkyst. I en højde på 11.000 meter og med en position omkring 170 kilometer nord for Shannon, besluttede piloterne at man ikke kunne fortsætte flyvningen over Atlanten på grund af tekniske vanskeligheder.

Flyet måtte gå ned i 8.000 meters højde, hvorefter der blev dumpet brændstof i 25 minutter, inden der kunne gøres klar til landing i den irske lufthavn.

Her landede det store British Airways-fly omkring en time efter, at det var blevet besluttet at vende om på grund af problemer med generatorer og nødgeneratorer. Trods en relativ høj landingsvægt, forløb landingen uden problemer. Efter to timer på jorden var flyet i stand til at genoptage flyvningen til Boston, hvor ankomsten blev tre timer senere end tidtabellen.

Måtte lukke den ene motor
British Airways flyet returnerede fredag fra Boston, og lørdag morgen var det atter tilbage på basen i Heathrow Lufthavn. Her satte det i løbet af lørdagen kursen mod Seattle, og på returflyvningen herfra opstod der atter problemer.

Da flyet søndag formiddag med 220 ombordværende befandt sig i 10.650 meters højde omkring 225 kilometer nord for Shannon, valgte piloter at udsende et såkaldt Pan-nødopkald med anmodning om at sikkerhedslande i Shannon.

Årsagen var, at det havde været nødvendigt at slukke højre motor på grund af en olielækage. Flyet landede på Shannons bane 24 omkring en halv time efter nødopkaldet. Her holdt brand- og redningskøretøjer klar til at tage imod flyet.

Tre tidligere hændelser
Et Pan-nødopkald, eller korrekt anvendt “Pan-Pan, Pan-Pan, Pan-Pan“, har til formål at signalere, at der er brug for hjælp på grund af tekniske vanskeligheder, men at der ikke umiddelbart er risiko for menneskeliv. Hvis det sidste er tilfældet benyttes Mayday-nødopkaldet.

Det er ikke første gang, at G-VIIS kommer i vanskeligheder. Den 14. november sidste år måtte flyet også sikkerhedslande i Shannon på vej fra London til New York. Også dengang blev der udsendt Pan-nødopkald, idet der blev rapporteret, at der lugtede brændt i kabinen.

Den 11. november 2008 var det også galt fat med flyet, der var på vej fra London til Boston. Her måtte flyet returnere til Heathrow Lufthavn på grund af røg i kabinen. Blot fem uger forinden, den 5. oktober, havde Boeing 777-flyet sikkerhedslandet i Chicago O´Hare Lufthavn på vej fra London til Houston. Dengang var der også tale om en mistænkelig lugt i kabinen.

G-VIIS blev leveret til British Airways den 1. april 1999 og har således en dåbsattest, der strækker sig mere end 15 år tilbage.