- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Maersk Air ånden lever stadig

I år er det 40 år siden, at skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller og Bjarne Hansen søsatte Maersk Air som et dansk luftfartsselskab. Efter mange års stabil vækst stoppede festen i 2005, hvor Sterling købte selskabet. Den helt særlige Maersk Air ånd lever dog videre i foreningen MA-X, hvor der i morgen holdes jubilæumsfest.

Der er lagt op til en fest udover det sædvanlige på Crowne Plaza Copenhagen Towersi morgen fredag den3. septemberkl. 18.30. Her ventes nemlig 180 festklædte og forventningsfulde deltagere til den årlige Reunionfor tidligere medarbejdere i det nu hedengangne Maersk Air.

Og 2010 udgaven tegner til at blive noget særligt.Ikke blot er det 5 års jubilæum for Maersk Air Ex-foreningen. Det er samtidig 40 år siden, at skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller og den senere koncernchef Bjarne Hansen søsatte Maersk Air som et dansk luftfartsselskab.

Jubilæetfejres med en storstilet fest, hvor gamle venskaber genopfriskes, og hvor beretningerne og anekdoterne om et af Danmarks mest succesfulde luftfartselskaber med garantivil flyve henover bordene.

Medlemmerne af Maersk Air Ex (MA-X) mødes første fredag i september hvert år, tæt på den dato, hvor Maersk Air blev overtaget af Sterling i 2005. Tre år senere gik Sterling som bekendt konkurs efter en noget uskøn zig-zag kurs, og resterne af luftfartsselskabet blev siden overtaget af Cimber Sterling.

Trods enkelte uoverensstemmelser i tidens løb havdeMaersk Air generelt et godt forhold til sine ansatte med et stærkt sammenhold og virksomhedskultur, hvilket afspejles iMaersk Air Ex foreningen, der skal ”forestå sammenhold og godt kammeratskab mellem tidligere Maersk Air ansatte.”

I år kan de tidligere Maersk Air-medarbejdere se frem tilvelkomstdrink, 3 retters luksusmiddag, vin ad libitum og senere natmad på Hotel Crowne Plaza.Musikken sikres med både 6-mands liveband og diskotek og der vil sikkert blive hygget mange timer i gamle kollegers selskab.

Medlem affestudvalget i Maersk Air Ex, Niels Essemann, nåede18 års ansættelse i Maersk Air, heraf8 år som styrmand og 10 år som kaptajn.Han havde kontakt med alle personalegrupper i virksomheden, både de administrative ansatte, mekanikere, “blåmejser/stationspersonale“, kabine- og cockpitpersonale.

“Alle var vigtige. Der var noget helt særligt ved at bevæge sig rundt i virksomheden, både i “nord“- og i “Syd“. Det var meget familiært at være ansat i Maersk Air og vi var ikke større end at vi kendte hinanden en lille smule allesammen. Dét gjorde det hyggeligt og man kunne tage de hensyn som var nødvendige for at bibeholde det gode sammenhold og den gode stemning,“ siger Niels Essemann og mindes nogle af de mange gode oplevelser i virksomheden.

“Maersk Air var et unikt sted at være ansat ogALLE tidligere ansatte så gerne,at Maersk Air stadig eksisterede. Vi kunne alle være stolte af det produkt der blev leveret og påskønne hinandens indsats for at få virksomheden til at fungere. Samtidig var alle personalegrupper gode til at give “slip“ og hygge sig socialt sammen“, vurderer Niels Essemann, der forudser, atMA-Xforeningen vil eksistere i mange år endnu.

Salget af Maersk Air udløste både vrede og frustration blandt medarbejderne samt en god portion undren over hovedaktionærens manglende vilje til at videreføre luftfartsselskabet.Men selvom Maersk Air nu er en saga blot, lever ånden fra den syvtakkede stjerne i dansk luftfartaltså videre.

—-
Foto: Her ses et af Maersk Airs tidligere Boeing 737-700 fly malet i de nye farver i forbindelse med “Fly-as-you-like“ strategien. Satsningen bar ikke frugt da hovedaktionæren på Esplanaden i 2005 solgte selskabet til ærkerivalen Sterling.