- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Malaysia Airlines gør klar til ny fremtid

Det kriseramte Malaysia Airlines er gået i en frivillig betalingsstandsning, så aktiverne kan overføres til et nyt selskab fra den 1. september i år. Selskabet vil flyve som normalt indtil manøvren er afsluttet.

To spektakulære flykatastrofer med samlet 537 omkomne inden for lidt mere end fire måneder er mere end de fleste flyselskaber kan klare. Derfor har Malaysian Airline også været i dyb økonomisk krise siden MH370 forsvandt på en flyvning fra Kuala Lumpur til Beijing og MH017 kort efter blev skudt ned over det østlige Ukraine af pro-russiske oprørere.

Malaysian Airline vedtog allerede i slutningen af august måned sidste år en 12-punkts redningsplan, som er ved at være afsluttet.

Et af elementerne i aftalen er at overføre samtlige værdier, rettigheder og forpligtelser til et nyt selskab, der hedder Malaysia Airlines Berhad (MAB), der vil gå i drift den 1. september. Det nuværende selskab Malaysian Airline System Berhad (MAS) er den 25. maj gået i en teknisk betalingsstandsning for at kunne gennemføre den planlagte manøvre.

Ejeren bag Malaysia Airlines (MAS) er det statslige investeringsselskab Khazanah, der frivilligt har foretaget betalingsstandsning for at få det juridiske og økonomiske på plads inden den 1. september.

Ny koncernchef beroliger kunderne
Den nytiltrådte koncernchef Christoph Mueller ledsager den tekniske betalingsstandsning med en lang række forsikringer, der har til hensigt at berolige passagererne.

“Alle MAS-flyvninger fortsætter uændret. Aftalen om at indsætte en administrator i selskabet vil ikke påvirke vores daglige operationer eller eksisterende reservationer. Man kan fortsat foretage reservationer i fuld tillid til, at vores flyvninger vil operere som normalt, og at solgte billetter vil blive honoreret samt at vores Enrich-loyalitetsprogram fortsætter,“ udtaler Christoph Mueller i en erklæring.

Tyske Christoph Mueller tiltrådte hos Malaysia Airlines den 1. maj i år efter at have stået i spidsen for irske Aer Lingus siden 2009. I Malaysia har der været meget kritik af, at man har valgt at ansætte en “hvid“ og en udlænding til at stå i spidsen for redningsaktionen, så Malaysia stadig kan have et nationalt flyselskab.

Overførslen af aktiverne fra MAS til MAB er et af nøglepunkterne i den omtalte 12-punkts redningsplan. Hvis det lykkes for det nye selskab at opfylde en række specifikke krav, vil den statslige investor Khazanah successivt indskyde op til 11 mia. kroner i ny kapital i selskabet.