- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Mange forsinkelser hos europæiske flyselskaber

Det er ikke alene SAS, der har haft svært ved at holde tidtabellen i juli. Hovedparten af de større europæiske flyselskaber har haft problemer med punktligheden.

Der har i løbet af sommeren været et stort fokus på SAS på grund af selskabets mange aflysninger, hvor der alene i juli var op til fem gange flere end normalt.

SAS blev i juli også ramt på punktligheden, idet 34 procent af samtlige lidt flere end 23.000 flyvninger var forsinket i mere end 15 minutter. Rent faktisk var forsinkelserne i gennemsnit på 45,8 minutter viser friske tal fra Flightstats.com, der har data til rådighed fra 99,6 procent af samtlige SAS-afgange i juli.

En forsinkelse måles ved ankomst til gaten, og der vil kun være tale om en forsinkelse, såfremt flyet ankommer til gaten mere end 15 minutter efter tidtabellen.

KLM klarede sig bedst
Men SAS var ikke alene om at udsætte kunderne for massevis af forsinkelser. Det var en udfordring, som store dele af den europæiske luftfart havde.

Med en punktlighed på kun 65,6 procent kom SAS ind på en 12. plads blandt de 20 større europæiske flyselskaber, der leverer data til FlightStats.com 

Hollandske KLM klarede sig bedst med en rettidighed på 87,4 procent sat i relation til 22.700 flyafgange. Herefter følger Iberia med 79,5 procent, mens Virgin Atlantic kommer ind på en tredjeplads med 78,6 procent.

Blandt de nordiske konkurrenter har kun Finnair klaret sig markant bedre end SAS. Det finske oneworld-selskab opnåede en i juli en punktlighed på 76,1 procent. Norwegian landede derimod på 66,9 procent, hvilket er baseret på omkring 20.000 flyafgange for Norwegian Air Shuttle og Norwegian Air International sammenlagt.

Helt galt fik det for Icelandair, der havde den absolut dårligste punktlighed blandt de 23 europæiske flyselskaber i målingen. Det islandske flyselskab fik forsinket halvdelen af de cirka 3.200 flyvninger, som blev gennemført i juli. Her var forsinkelsen i gennemsnit på 43,9 minutter.

Flaskehalse i luftrummet
Det har især været overfyldte luftkorridorer og ekstreme vejrsituationer, der har været skyld i de mange forsinkelser i den europæiske flytrafik. Data fra Eurocontrol, der er en organisation, der koordinerer styringen af luftrummet over Europa, viser i første halvår af 2018 en stigning på 133 procent i antallet af forsinkelser forårsaget af lufttrafikkontrol, til 47.000 minutter per dag.

I disse tal indgår mange af forårets strejker, men et af hovedproblemerne er også manglende kapacitet og store flaskehalse i flere af de travle luftkorridorer som følge af mandskabsmangel og utidssvarende systemer. Det er særligt i luftrummet over Frankrig, Italien, Grækenland, Tyskland og Storbritannien, at der ofte er udfordringer.

Ifølge Eurocontrol er den gennemsnitlige forsinkelse på grund af lufttrafikkontrol på 20 minutter, mens den længste forsinkelse, der har været registreret i første halvår af 2018 var på 337 minutter.

 

Relaterede artikler:

500 SAS-aflysninger i juli

Pendlere protesterer mod SAS-forsinkelser

Over 3.000 SAS-aflysninger siden årsskiftet