- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Mange gætterier om ruter og kabine for A321LR

Der er mange bud på ruterne for de kommende tre A321LR hos SAS samt hvordan kabinerne skal indrettes. Det ligger dog fast, at det bliver en treklasses konfiguration.

Umiddelbart efter, at SAS onsdag kl. 14.00 kunne offentliggøre beslutningen om at lease tre Airbus A321LR til brug på langdistanceruterne, startede spekulationerne om, hvilke ruter der kunne være potentielle for de nye fly samt ikke mindst, hvordan flyene skal indrettes.

De kommende A321LR har en rækkevidde på 7.400 kilometer og en maksimal startvægt på 97 ton, hvilket er suveræne egenskaber på ruter, hvor de store langdistancefly vil blive for dyre at operere. Derfor nævner SAS også destinationer i det nordøstlige USA, Canada, Mellemøsten og Indien.

Mere specifikt er der tale om “nye destinationer på mindre markeder eller eksisterende destinationer fra mindre byer”, som SAS formulerer det. Det betyder, at der kan åbnes ruter til nye destinationer fra tre hovedstadslufthavne i København, Stockholm og Oslo samt nye ruter til eksisterende destinationer fra regionale lufthavne i Skandinavien.

Toronto og Boston meget potentielle
Nye destinationer på mindre markeder kunne være Toronto fra eksempelvis Oslo og Stockholm. Canada har opnået en stigende popularitet som rejseland, og Air Canada flyver i forvejen direkte fra København året rundt.

Boston kunne også være en oplagt destination for de nye A321LR. Ruten til Boston opereres i dag med en Airbus A330, der deles med Miami, således at SAS om sommeren benytter flyet til Boston, mens det om vinteren er indsat på Miami-ruten. Ved at betjene Boston med A321 vil det være muligt at frigive kapacitet på A330´eren, der måske kan bruges til at åbne sæson- eller helårsruter til Manila eller Ho Chi Minh City, som begge står højt på ønskelisten hos SAS.

Alternativt vil der kunne frigives kapacitet, således at de nye Airbus A350-900 XWB, der leveres fra november i år, eventuelt vil kunne bruges på nye ruter til Johannesburg, Seoul eller Seattle i stedet for at blive indsat på det eksisterende rutenet.

Hvorvidt destinationer i Indien og Mellemøsten i første omgang kan være potentielle, er lidt mere usikkert. Teheran har tidligere været på tegnebrættet, men nye sanktioner fra USA har ødelagt denne mulighed. Samtidig har SAS nævnt Dubai som potentiel destination, men her vurderes konkurrencen fra Emirates at være for hård. Air India er veletableret på ruterne fra Stockholm og København til New Delhi, men det kan ikke udelukkes, at SAS også kunne vælge at betjene ruterne – eller alternativt forsøge sig på Mumbai.

Newark fra regionale lufthavne
I USA er New York-Newark Liberty Airport som eksisterende destination tydeligvis inde i billedet, når der tales om betjening fra mindre byer. Det er den eneste amerikanske destination, der vil have et stort nok marked til betjening fra de større regionale lufthavne i Skandinavien.

Her kan SAS vælge at flyve fra eksempelvis Bergen, Stavanger, Gøteborg og Aarhus, hvor der formentlig kan være et bæredygtigt markedsgrundlag. Sidstnævnte er tydeligvis meget potentiel, da koncernchef Rickard Gustafson ved en præsentation i Brancheforeningen Dansk Luftart i maj sidste år samt i januar på Aarhus Rådhus begge gange har nævnt Aarhus Lufthavn som muligt udgangspunkt for en rute til New York.

Derimod virker det ikke sandsynligt, at Billund eller Aalborg er med i planerne hos SAS, da der kun vil være plads til at lade en regional lufthavn i Jylland betjene den amerikanske østkyst.. SAS har i 2018 demonstreret, at man vil benytte Aarhus Lufthavn som udgangspunkt for ekspansionen på jyske udenrigsruter.

Skal indrettes med tre klasser
Israelske Arkia modtogsom lanceringskunde i november sidste år den første A321LR, og kabinen er blevet indrettet i en all-Economy version med i alt 220 sæder. I en toklasses version med Premium Economy og Economy vil der være plads til 206 passagerer, men SAS har helt andre planer.

Således bekræfter SAS til CHECK-IN.dk, at de kommende A321LR vil blive indrettet med tre klasser, henholdsvis Business, Plus og Go. Dermed er der lagt op til, at flyene vil få en kapacitet på mellem 160 og 185 sæder.

Kaster man et blik på nogle af de flyselskaber, der i dag benytter A321 med en ægte Business Class er British Airways et af eksemplerne. Her har det britiske flyselskab indrettet fire fly i en konfiguration med 23 Club World-flatbedsæder og 131 Economy-sæder, hvilket samlet udgør en kapacitet på 154 sæder.

TAP Portugal, der står foran at modtage de første A321LR, der skal flyve fra Portugal til destinationer på den amerikanske østkyst, vil indrette flyene med 16 sæder på Business Class og 152 i Economy-kabinen, således at der samlet er plads til 168 passagerer.

TAP-konfigurationen kan være en inspiration for SAS, der også skal have en Plus-serviceklasse. Om denne serviceklasse får separat kabine, eller om den forreste del af en Economy-kabinen reserveres til Plus og adskilles med et gardin, kan der også spekuleres i.

Treklasses konfiguration hos amerikanske flyselskaber
Amerikanske JetBlue har 34 Airbus A321-200 i den særlige Mint-udgave, der er indrettet med 16 Business Class-sæder, hvoraf fire er lukkede suiter. Herudover er der plads til 143 i Economy-kabinen med 41 sæder forrest i den særlige “Even More Space”-sektion, mens resten af den bageste kabine er forbeholdt 102 passagerer, der rejser på “Coach”. Således er der i alt 159 sæder i flyet.

Et andet amerikanske produkt, der kan bruges til en sammenligning findes hos American Airlines, der benytter en særlig version af A321 til de transkontinentale flyver mellem New York og henholdsvis Los Angeles og San Francisco på den amerikanske vestkyst.

Flyene på disse ruter er indrettet i en treklasses konfiguration med  henholdsvis First, Extra og Standard, og der benyttes to versioner. En af disse er med 16 First-sæder, 38 Extra samt 127 Standard-sæder, hvilket samlet er 181 sæder. En anden version har færre Extra-sæder og flere i Standard-kabinen med henholdsvis 16, 18 og 153, hvilket samlet er 187 sæder.

SAS ønsker ikke at udtale sig om kabinekonfiguration på nuværende tidspunkt, men selskabet oplyser, at arbejdet med at planlægge indretningen af kabinerne er allerede gået i gang.

 

Relaterede artikler:

SAS leaser A321LR til langdistanceruter

SAS-topchef sætter gang i aarhusianske New York-drømme

Washington D.C. bliver første A321LR-destination

SAS overvejer ny flytype til langdistanceruter