- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Markedet deles mellem Flybe Nordic og Cimber-Skyways

Det forventes, at Flybe Nordic vil sætte sig på det regionale marked i Norge og Finland, mens det nye Cimber-Skyways vil kontrollere det svenske og danske marked. Et samarbejde mellem selskaberne vil ikke nødvendigvis være udelukket, vurderer administrerende direktør Jacob Krogsgaard fra Cimber Sterling.

Fredag den 30. juni mens markedet ventede på nyt om Cimber Sterlings drøftelser med Mansvell Enterprises, blev et nyt nordisk luftfartssamarbejde offentliggjort.

Det var Finnair og britiske Flybe der sammen valgte at etablere Flybe Nordic med hensigten om at skabe et førende regionalt nordisk flyselskab. Præcis samme ambition som det kommende Cimber-Skyways samarbejde.

Men det får ikke Cimber Sterling til at ryste på hænderne.

“Flybe sætter sig formentlig påFinland og Norge, mens vi tager Sverige og Danmark. Jeg har stor respekt for det Flybe gør, og de gør det rigtig godt. De har fået enindgang i Finland med deres nye selskab. Skyways er et bedre brand i Sverige end Flybe Nordic er, og Cimber vil altid være et bedre brand i Danmark end Flybe,“ siger administrerende direktør Jacob Krogsgaard til CHECK-IN.dk.

Skyways har allerede indledt et samarbejde med ukrainske AeroSvit, der også er kontrolleret af oligarken Igor Kolomoysky. Her skal det svenske selskab blandt andet føde passagerer ind til det ukrainske flyselskabs netværk i Kiev.

“Etableringen af Flybe Nordic betyder ikke nødvendigvis, at vi ikke kan samarbejde med dem,“ vurderer Jacob Krogsgaard.

Samspil i den regionale og interkontinentale trafik

Cimber-direktørenpeger også på, at der kan komme et samspil i den regionale og interkontinentale traifk med andre operatører, der ikke nødvendigvis behøver at være ukrainske AeroSvit.

Denne samarbejdsmodel kender Cimber Sterling allerede i forvejen, da selskabet har interline-aftaler og SPA-prisaftaler med en række operatører, der flyver langdistanceruter fra eksempelvis Amsterdam, London-Gatwick og München.

Det bliver dog interessant at se,i hvilket omfangdet nye Cimber-Skyways vil fastholde de tætte bånd til SAS. Skulle båndene til SAS blive noget løsere, ville det ikke være utænkeligt, atCimber-Skyways kunne optræde som feeder-selskab til de nye oversøiske langruter, der er undervejs fra Norwegian og muligvis også FEEL Air.