- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Massefyringer hos kriseramt flyselskab

WOW air har afskediget 111 ansatte og skærer samtidig ned fra 20 til 11 fly i kampen for overlevelse. Aftale med kapitalfond trækker ud.

Det islandske lavprisflyselskab WOW air kæmper i disse dage og uger for at overleve en særdeles alvorlig likviditetsklemme.

Mens selskabet venter på, at den amerikanske kapitalfond Indigo Partners skal tage endelig beslutning om en eventuel investering i selskabet, har det være nødvendigt at skære ned på personale og flyflåde.

Således meddeler WOW air, at selskabet torsdag har afskediget 111 ansatte, hvormed der vil være godt 1.000 ansatte tilbage. Herudover skal flåden reduceres fra 20 til 11 fly, og lige nu forhandler WOW air med leasingselskaberne om mulighederne for at levere fly tilbage.

Det ligger fast, at WOW air kommer til at skille sig af med samtlige langdistancefly af typen Airbus A330, og herudover er WOW air ved at sælge fire Airbus A321-200. Provenuet fra denne transaktion skal styrke likviditeten med 10 millioner dollars, eller hvad der svarer til op imod 70 millioner kroner.

Endelig kommer WOW air ikke til at tage levering af de fire nye Airbus A330-900neo. Samlet vil WOW air fremover beskæftige 10 A321´ere og en enkelt A320neo.

Rutelukninger på vej
En halvering af flåden kommer uvægerligt til at betyde, at der skal skæres dramatisk i trafikprogrammet, og mange rutelukninger er på vej.

“Der vil ikke blive foretaget ændringer i trafikprogrammet i december og begyndelsen af januar, men herefter vil WOW air implementere en ny tidtabel,” skriver selskabet i en pressemeddelelse.

Det ligger allerede fast, at WOW air kommer til at lukke den nye rute til New Delhi i Indien samt de amerikanske vestkystruter, hvilket vil sige Los Angeles, San Francisco og Vancouver. Selskabet har i dag lukket for reservationer på netop disse tre ruter.

Delhi-ruten lukkes fra den 21. januar, mens flyvningerne til Los Angeles indstilles fra den 14. januar. Det viser de seneste opdateringer fra GDS-systemerne.

Ejeren tager ansvaret
I et brev til de ansatte beklager ejer og administrerende direktør Skuli Mogensen den uheldige udvikling.

Årsagen til de finansielle problemer skyldes ifølge ham tre forhold. Først og fremmest anskaffelsen af langdistancefly, hvilket gjorde forretningen mere kompleks. Herudover introduktionen af Premium og Comfy-produkterne, som også øgede kompleksiteten og som var langt fra det oprindelige udgangspunkt som ultra-lavprisflyselskab. Endelig var der beslutningen om at øge antallet af destinationer på begge sider af Atlanten, hvilket i sidste ende kom til at koste selskabet for mange penge.

“Dette er den sværeste dag i WOW airs historie. Vi har dedikerede ansatte, der har arbejdet hårdt for WOW air, og det gør ondt dybt ind i hjertet over at skulle skære virksomheden ned. Men for at kunne sikre vores fremtid og bevare WOW air på lang sigt, er det nødvendigt med disse drastiske tiltag,” siger Skuli Mogensen.

Det er da også alene Skuli Mogensen, der har taget ansvaret.

“Det er meget vigtigt at understrege, at jeg ikke kan give andre end mig selv skylden for disse fejltagelser, da jeg personligt stod i spidsen for A330-flådeekspansionen, beslutningen om premium-sæderne og at åbne endnu flere ruter mod øst og vest,” skriver WOW-air direktøren i et personligt brev til de ansatte.

Afventer beslutning fra Indigo Partners
Lige nu sætter WOW air sin lid til den amerikanske kapitalfond Indigo Partners, der i begyndelsen af december har haft repræsentanter på Island til at gennemføre en due diligence af WOW air med henblik på at kunne nå frem til en afklaring af, hvorvidt man skal investere i selskabet.

For få dage siden kunne WOW air meddele, at der stadig var et par udeståender. Blandt andet skulle WOW air komme med oplæg til et fremtidigt rutenetværk, skabe et overblik over fremtidige leverandør- og leasingkontrakter samt afklare nogle forhold med interessenter, der har købt obligationer i selskabet. Dette er man således godt i gang med.

“Vi har haft et par gode dage med detaljerede drøftelser omkring WOW airs nuværende forretning, og hvordan vi kan se det fremadrettet. WOW air har et dedikeret team og et stærk varemærke, der har et betydeligt potentiale,” siger Bill Franke, der er administrerende partner i Indigo Partners.

 

Relaterede artikler:

WOW airs Indien-rute er i gang

WOW air tabte en million om dagen

WOW air reddet af amerikansk kapitalfond

Icelandair aflyser købet af WOW air

WOW air kæmper for livet