- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Massive forsinkelser hos SAS-kolleger

Mere end en tredjedel af alle flyvninger med United Airlines og Air Canada var i juli måned mere end 15 minutter forsinket. Dermed er de langt efter de europæiske Star Alliance-kolleger SAS og Lufthansa.

SAS gør en stor dyd ud af at være så punktlig som mulig og ligger konstant i den pæne ende, når Fligtstats.com hver måned opgør de mest punktlige flyselskaber i verden og fordelt på verdensdele. Ifølge Flightstats ankommer et fly til tiden, hvis det er fremme ved sin gate senest 15 minutter efter sin planlagte ankomsttid. Og i juli ankom 86,63 procent af alle SAS-flyvninger til tiden.

Men hvis man flyver med SAS til Chicago, Washington eller New York og derfra skal videre med SAS’ nordamerikanske samarbejdspartnere, så ser verden pludselig helt anderledes ud.

Hos Star Alliance-selskaberne United Airlines og Air Canada ankom henholdsvis 65,75 og 61,03 procent af flyvningerne til tiden. Det vil sige, at mere end en tredjedel af flyvningerne med de to selskaber var mere end 15 minutter for sent på den. De præstationer placerer de to selskaber i bunden af listen over punktligheden hos de største amerikanske luftfartsselskaber. Blandt de store selskaber i Europa er det kun British Airways, der til nøds kan komme i nærheden af de tal med kun 72,47 procent af flyene ved gaten inden for 15 minutter.

Bortset fra British Airways, så ligger de store europæiske selskaber generelt højere end amerikanerne. Kun Delta Airlines formår at snige sig for Air France.

En del af forklaringen skal findes i at de store europæere ofte kun har én eller to store hubs, hvor hovedparten af deres trafik udgår fra. British Airways har London Heathrow, Air France har Paris Charles de Gaulle, KLM har Amsterdam og Lufthansa har Frankfurt og München. Amerikanerne har derimod trafikknudepunkter i nogle af de mest travle lufthavne på både den amerikanske øst- og vestkyst samt i midten af landet. Eksempelvis har United Airlines store hubs i Newark, Washington, Chicago, San Francisco, Denver og Houston.

Udvalgte selskabers punktlighed i juli måned:

KLM – 88,96%
Easyjet – 87,88%
Ryanair – 86,82%
SAS – 86,63%
Lufthansa – 81,08%
Delta Air Lines – 79,83%
Air France – 78,27%
American Airlines – 76,25%
Jetblue Airways – 75,67%
British Airways – 72,47%
Southwest Airlines – 71,65%
United Airlines – 65,75%
Air Canada – 61,03%