- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Medie: Boeing 767X i stedet for 797

Boeing overvejer at udvikle en 767X med nye motorer og forlænget landingsstel som et billigere alternativ til den ellers nye og ventede flytype, Boeing 797.

En helt ny idé er landet på bordet hos den amerikanske flyproducent Boeing.

Tidligere i år meldte Boeing ud, at man forventer at sende sit kommende New Middle-Market Airplane på vingerne i 2025. Flyet er også omtalt som Boeing 797 og rent størrelsesmæssigt placerer det sig mellem den største version af Boeing 737 og den mindste version af Boeing 787.

Men nu kan flyet blive erstattet af en ny version af en allerede eksisterende flytype. Boeing skal således være i gang med at vurdere et billigere alternativ til 797, der endnu ikke er sat i produktion.

Der er tale om en Boeing 767X-version, hvor den amerikanske flyproducent primært fokuserer på fragtfly, men hvor en passagerversion også er på tegnebrættet. Det oplyser anonyme kilder til Flight Global. 767X er baseret på 767-400ER og vil blive drevet af større GE Aviation GEnx-motorer. Flytypens landingsstel vil derfor blive forlænget for at øge motorernes afstand til jorden. Boeing vil benytte 767s eksisterende flykrop.

Boeing 767X-projektet forventes udviklet, så første flyvning kan finde sted i 2025. Boeing har afvist at kommentere på planerne over for Flight Global, men producenten siger, at ”vi studerer altid markedet og ser på, hvordan vi bedst kan betjene vores kunder”.

Boeing 767X vil spare ressourcer
En ny Boeing 767X vil være et andet slags modsvar til Airbus’ ultralangtrækkende A321XLR og A330neo på markedet for fly i mellemstørrelse. Produktion af Boeing 767X – frem for en helt ny Boeing 797 – vil potentielt set spare Boeing for en masse udviklingsomkostninger. Ressourcerne vil i stedet kunne anvendes til at udvikle et nyt ”Future Small Airline” som en efterfølger til Boeing 737 MAX.

Overvejelserne med en Boeing 767X må ikke forveksles med et konceptdesign fra 1980erne. Her kiggede Boeing på muligheden for at udvikle en 767-version med et øvre dæk – som på Boeing 747 – men med placering bagerst på flyet.

United Airlines var i 1982 modtager af den allerførste Boeing 767, og siden er der i alt blevet leveret 1.165 fly af denne type. I ordrebogen står stadig 105 fly, der udelukkende inkluderer fragtfly og tankfly til blandt andet det amerikanske luftvåben.

Vil ligne udvikling af 777X
Hvis Boeing beslutter at udvikle en 767X, vil processen efter alt at dømme komme til at ligne udviklingen af Boeing 777X. Denne nye version bliver ligeledes udviklet og produceret med større GE9X-turbofranmotorer fra General Electric. Dette program blev lanceret i 2013.

Boeing 777X skulle have været på vingerne første gang i den forgangne sommer, men problemer med motorerne har besværliggjort processen. Emirates har bestilt 150 Boeing 777X og er også lanceringskunde på flyet. Boeing har modtaget i alt 344 ordrer på flyet, der kommer i versionerne 777-8 og 777-9.

 

Relaterede artikler:

Et kig frem mod Boeing 797

Boeing forventer ny flytype på vingerne i 2025

Boeing 777X dumper belastningstest