- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

MH370 skaber usikkerhed

Malaysias premierminister afslørede i weekenden, at flyselskabet har konkret viden om, at det forsvundne Boeing 777-fly var operativt i syv timer og 30 minutter. Hændelsen skaber usikkerhed hos alverdens flyselskaber.

Malaysia Airlines og de malaysiske myndigheder arbejder nu ud fra en teori om, at flight MH370 har været udsat for en kapring eller en anden handling, der med forsæt er begået af passagerer ombord eventuelt i samarbejde med piloterne.

På et pressemøde i lørdags oplyste den malaysiske premierminister, at der var tegn på, at piloterne eller andre ombord på flyet i en position omkring østkysten af den malaysiske halvø havde afbrudt flyet såkaldte ACARS-system (Aircraft Communications Addressing and Reporting System).

Kort tid efter, da flyet var klar til at forlade malaysisk luftrum og flyve ind i vietnamesisk luftrum, blev strømmen afbrudt til flyets “transponder“, der sender signaler om højde, position og andre forhold, som flyvelederne på jorden kan have brug for.

Via data fra flyproducenten Boeing, motorfabrikanten Rolls Royce samt Inmarsat har de malaysiske mýndigheder desuden fået bekræftet, at flyet har været operativt syv timer og 30 minutter efter det forlod Kuala Lumpur kl. 00.41 lokal tid. Den officielle radarkontakt med flyet forsvandt kl. 02.40 lokal tid, men signaler opsnappet af en malaysisk militærradar viser, at flyet udsendte signaler frem til kl. 08.11 lokal tid.

Kritikken af Malaysia Airlines og de malaysiske myndigheder var tiltagende i løbet af sidste uge, idet der havde været alt for mange usikre formodninger samt en vis følelse af, at der af en uvis årsag blev tilbageholdt informationer. Presset fra de pårørende samt et massivt pres fra Kina´s regering var angiveligt årsagen til, at den malaysiske premierminister Datuk Seri Najib Tun Razal i lørdags videregav de opsigtsvækkende informationer om, at man havde efterretninger om, at flyet havde fløjet videre i et vist antal timer, og at man sidste mistede kontakten i en af to mulige luftkorridorer.

Der er enten tale om den nordlige korridor, der strækker sig fra grænsen til Kasakhstan og Turkmenistan og op til det nordlige Thailand eller den sydlige korridor, der går fra Indonesien og langt ud i det Indiske Ocean.

Flyselskaber holder vejret
At situationen er prekær for Malaysia Airlines og for hele luftfartsindustrien fremgik tydeligt af den 19. presseopdatering siden flyets forsvinden, som det malaysiske flyselskab udsendte i lørdags.

“Dette er virkelig en situation uden fortilfælde for Malaysia Airlines og for hele luftfartsindustrien. Der har aldrig tidligere været en hændelse, hvor oplysninger fra satellitsignaler alene potentielt kunne bruges til at identificere lokationen af et forsvundet passagerfly. I betragtning af den situation og dens ekstreme følsomhed, var det afgørende, at de rå satellitsignaler blev kontrolleret og analyseret af de relevante myndigheder, så deres betydning kan forstås rigtigt. Dette tog naturligvis noget tid, hvorfor vi ikke tidligere var i stand til offentligt at bekræfte deres eksistens,“ hedder det i en pressemeddelelse fra Malaysia Airlines.

Det kunne tyde på, at de malaysiske myndigheder har været og måske stadig er i besiddelse af informationer, der potentielt kan svække tilliden til det internationale sikkerhedssystem, der regulerer luftfarten. Hvis det er muligt at få et stort passagerfly med 239 mennesker ombord til at forsvinde på en flyvning fra Kuala Lumpur til Beijing, kan det potentielt ske alle steder i verden, med mindre helt særlige forhold taler for en sikkerhedsbrist hos Malaysia Airlines, Kuala Lumpur International Airport eller hos flyet produceret af Boeing Commercial Aircraft.

Derfor gjorde den malaysiske transportminister på et pressemøde søndag meget ud af at fortælle, at flyet tog afsted med brændstof, der svarer til ruten og flyvetiden til Beijing, og at der ikke blev tanket ekstra brændstof. Efterforskningen er nu gået ind i en ny fase, hvor der fokuseres på besætningen, passagererne og dem, der har stået for handling af flyet i lufthavnen.

Besætningens boliger har været genstand for husundersøgelser og kaptajnens egen hjemmebyggede flysimulator er blevet skilt ad og bragt til undersøgelse hos politimyndighederne.

Herudover er det blevet oplyst, at de to piloter ikke specifikt har haft et ønske om at flyve sammen på den aktuelle flyvning. De malaysiske myndigheder oplyser endvidere, at ingen har henvendt sig til flyselskabet eller myndighederne i forsøg på at frigive passagerer eller fly mod en løsesum. Endelig fastslår myndighederne, at der ikke var farligt gods ombord i lastrummet på flyet.

Dermed er der stadig flere spørgsmål end svar. Men det er sikkert, at alverdens flyselskaber med en vis bekymring afventer svaret på, hvad der sket med MH370. Det er ubetinget den største gåde i moderne luftfartshistorie og samtidig en potentiel trussel mod den globale flysikkerhed, hvis det viser sig, at hændelsen vil kunne forekomme i alle lufthavne og hos alle flyselskaber.