- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Milano-ulykke trækker SAS ned

SAS bliver nummer 50 ud af 60 flyselskaber på en tysk opgørelse over verdens sikreste flyselskaber. Den dårlige placering skyldes blandt andet ulykken med et SAS-fly i Milano i 2001.

Air New Zealand er det sikreste blandt 60 af verdens største flyselskaber. Det viser den årlige udregning fra det tyske ulykkesanalyseinstitut Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre (JACDEC).

I instituttets Airline Safety Ranking 2014 kommer SAS ind på en plads som nummer 50 ud af 60. Det placerer dem langt under selskaber som Finnair, Ryanair og easyJet. Med en plads som nummer 51 er Turkish Airlines det eneste europæiske flyselskab, der klarer sig dårligere end SAS.

Træder kraftigt igennem
Ifølge SAS så skal en del af forklaringen på den lave placering findes i den tragiske ulykke i Milanos Linate-lufthavn 8. oktober 2001, hvor et MD-80 fly fra SAS under start kolliderede med et mindre privatfly og 118 mennesker blev dræbt.

“Der findes forskellige målinger, og dette er en statistik, der går 30 år tilbage. Blandt andet træder den tragiske ulykke i Milano 2001, som SAS var uden skyld i, kraftigt igennem i undersøgelsen. Så derfor mener vi ikke, at statistikken kan stå alene uden forklaringer på, hvad der ligger bag tallene,“ pointerer kommunikationskonsulent Anna Nielsen fra SAS.

Hun understreger, at sikkerhed har den højeste prioritet hos SAS, og at selskabets sikkerhed ligger på et stabilt højt niveau.

Flyselskabet peger også på et andet element i JACDEC’s beregningsmodel, som ikke er til fordel for SAS. JACDEC benytter sig nemlig af en beregningsmodel, hvor passagerkilometre indgår. SAS flyver primært med mindre fly på kortere strækninger, hvilket giver få passagerkilometre sammenlignet med selskaber, der flyver med langdistancefly over lange afstande med mange passagerkilometre.

Otte målepunkter
Opgørelsen er baseret på en kombination af otte forskellige målepunkter. For det første hvor mange passagerkilometre selskaberne flyver hvert år. Det andet, tredje og fjerde element er antal omkommende passagerer og besætningsmedlemmer, antal totalskadede fly og antallet af alvorlige hændelser de sidste 30 år. Det femte og sjette element er hvor mange år et flyselskab har været uden ulykker og om selskabet har en såkaldt IOSA-certificering, der bygger på en grundig auditering af selskabets operationelle struktur og kvalitetsstyring.

Det syvende element, der indregnes, er en tidsfaktor, der gør, at jo længere tilbage i tiden en ulykke eller en hændelse ligger, jo mindre tæller den med. Og endelig kigger JACDEC på hvor gode havarimyndighederne i de lande ulykkerne og hændelser indtræffer, er til at offentliggøre deres resultater. Det er en komponent, som JACDEC tilføjede i forbindelse med opgørelsen for 2013.

Norwegian ikke med
Finnair blev nummer et i JACDEC’s opgørelse i 2013, men må i år nøjes med tredjepladsen. EasyJet, airberlin og Ryanair bliver henholdsvis nummer 20, 26 og 33 mens British Airways, KLM, Lufthansa og Air France indtager pladserne som nummer 6, 17, 18 og 40. Icelandair og Norwegian er ikke med på listen.

Bundskraberen på JACDEC’s 2014-opgørelse er det indonesiske flyselskab Lion Air. Det skyldes sandsynligvis blandt andet en ulykke med et Boeing 737-900 fly fra Lion Air i april 2013. Flyet havnede i vandet under indflyvningen til lufthavnen på Bali.