- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Milliardæren med vand og benzin i blodet

Han har tjent sine penge på vandfly og har skudt nogle af dem ind i Danmarks første vandflyrute. Biler og ure er dog også en del af 65-årige Lars Erik Nielsens verden.

Det er ikke en hr-hvem-som-helst, der er manden med pengene bag Danmarks nye vandflyrute, som åbnede i onsdags. Det er en Danmarks rigeste, men også mest diskrete herrer. 65-årige Lars Erik Nielsen gør normalt ikke meget væsen af sig, og har da også holdt sig i baggrunden i arbejdet med at få etableret selskabet Nordic Seaplanes og den nye vandflyrute mellem havnene i Aarhus og København.

Men da selskabets Twin Otter-fly dagen før premieren i onsdags blev vist frem for den danske verdenspresse, kunne den gråhårede herre ikke holde sig væk. Han var da også mediernes midtpunkt og talte ivrigt om det nye vandflyprojekt – men også om sine tidligere bedrifter.

For Lars Erik Nielsens formue, der vurderes til at ligge på den rigtige side af en milliard kroner, er netop skabt gennem vandfly. Ikke i Danmark, men under langt varmere himmelstrøg i øgruppen Maldiverne. Her etablerede han Maldivian Air Taxi. Efter at have fusioneret med den nærmeste konkurrent blev selskabet et af verdens største vandflyselskaber med 46 fly, 1.000 ansatte og over en million passagerer om året. I 2012 blev 90 procent solgt til en amerikansk kapitalfond og Lars Erik Nielsen kunne sammen med sine to fætre, der var medejere, indkassere over en milliard kroner. Han er nu flyttet hjem til Danmark og har slået sig ned i Vedbæk. Men forbindelsen til Maldiverne og vandflyselskabet er der stadig.

”Jeg ejer stadig 10 procent og fungerer som en slags konsulent med hensyn til at skaffe fly og lignende,” fortæller Lars Erik Nielsen til CHECK-IN.dk, da vi trækker ham til side mellem to tv-interviews.

Maribo eller Maldiverne
At det lige blev på Maldiverne at Lars Erik Nielsen kom til at bygge en virksomhed op, var lidt af en tilfældig. Og æren kan faktisk tildels tilskrives en markedschef fra Star Tour, som Lars Erik Nielsen i 1989 spurgte til råds med hensyn til valg af rejsemål.

”Jeg spurgte ham, om jeg skulle tage til Maribo, Mauritius eller Maldiverne, og så sagde han: ’Du skal tage til Maldiverne, for det er det nye fede sted,’ og så tog jeg derned. En af hans venner havde fortalt ham, at det var et godt sted for søfly, så jeg kiggede mig jo grundigt om, da jeg var dernede, og det, jeg blev budt, var en seks timers sejltur, hvor alle blev søsyge. Så tænkte jeg: Det må kunne gøres bedre,” fortalte Lars Erik Nielsen i 2013 til BT.

Før turen til Maldiverne havde Lars Erik Nielsen været ansat i A.P. Møller-Mærsk, tøjfirmaet InWear og i FDM.

Lidt for store ord
I 1992 så Maldivian Air Taxi dagens lys. Og selvom ambitionerne ikke er, at Nordic Seaplanes skal være lige så stort, så er passionen for vandfly stadig drivkraften for Lars Erik Nielsen. Han får da også skruet helt op for de store skåltaler i larmen fra motorerne, da Twin Otter-flyet flyver rundt over København og Øresund.

”Det vi ser her er et nyt kapitel i dansk transporthistorie,” nærmest råber Lars Erik Nielsen ud i flyet og fortsætter mere afdæmpet:

”Det var store ord. Måske lidt for store. Men det er det. Det er historisk.”

Nordic Seaplanes er etableret sammen med Lars Erik Nielsens mangeårige samarbejdspartner Lasse Rungholm, der er både pilot og advokat. Ikke en dårlig kombination når der har skulle indhentes tilladelser her, der og alle vegne til at etablere den nye flyrute. Det har indtil videre kostet de to herrer 34 mio. kroner at etablere Danmarks første vandflyrute og indkøbe det Twin Otter-fly, som siden onsdag i sidste uge har fløjet fire gange dagligt med op til 15 passagerer mellem havnene i Danmarks to største byer.

Ivrig racerkører
Selvom han har tjent sine penge på luftfart og nu er med til at skrive et nyt kapitel i dansk luftfartshistorie, så er der også godt med biler involveret i historien om Lars Erik Nielsen.

Han er født ind i Danmarks største bilimportør, Semler Gruppen, som står for det danske salg af VW, Audi, Porsche, Seat og Skoda. En biks med en omsætning på mere end 10 mia. kroner om året.

I sin sparsomme fritid er han en ivrig racerkører og har adskillige 24-timers Le Mans-løb med gode resultater bag sig. Han er i racer-kredse kendt som ”Lars Hjulspind” og har givet interessen for motorløb videre til sin 24-årige datter Christina, der er en af Danmarks bedste racerkører.

Inden vi forlader Nordic Seaplanes’ landgangsbro ved Nordre Toldbod nær Den Lille Havfrue i Københavns Havn, når den ulasteligt klædte rigmand også lige at fortælle om en anden af sine seneste investeringer. Det er det mere end 250 år gamle urmærke Urban Jürgensen, som Lars Erik Nielsen siden 2014 har været ejer af.

Relaterede artikler:

Vandfly går efter timedrift

Kom i luften med vandflyet

Vandfly en smule hurtigere, men dyrere end SAS

Vandflyrute i luften på onsdag

Her er Danmarks nye vandflyver

Rigmand fra Maldiverne bag vandfly-projekt