- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Millionregning til SAS for langdistanceproblemer

Sommerens mange problemer med langdistanceflåden hos SAS har kostet selskabet dyrt. Alene lejen af et ekstra fly beløber sig til omkring fem millioner kroner.

En række hændelige uheld og lignende har skabt store problemer for SAS’ langdistanceoperationer henover sommeren. En defekt brændstofpumpe, havarier med passagerbroer og bagagevogne, en defekt motor og et større mekanikercheck, der trak ud, er nogle af de ting, der har ramt selskabets flåde i alt 11 Airbus A340 og A330-fly.

Og regningen løber sandsynligvis op i et to-cifret millionbeløb. Først og fremmest er der udgifter til reparationerne af flyene, der i flere tilfælde er blevet fløjet tomme hjem fra USA til reparation i København.

For det andet er der udgifter til kompensation til de passagerer, der skulle have været med de aflyste afgange. Med omkring 250 sæder i hvert af de store Airbus A330 og A340 fly løber det hurtigt op. Alene i sidste uge aflyste SAS fire flyvninger. En returflyvning fra New York til Oslo og retur, samt en tilsvarende flyvning fra København til Tokyo og retur. Og i midten af juli, da to fly blev sat ud af spillet på samme tid, måtte selskabet

For at begrænse omfanget af aflysninger valgte SAS i to omgange at leje et Boeing 777-reservefly hos det portugisiske selskab Euro Atlantic, der netop specialiserer sig i at lave såkaldte wet-leases af fly til andre selskaber.

Branchekilder vurderer over for CHECK-IN.dk, at det har kostet SAS omkring fem millioner kroner at leje Boeing 777-flyet fra Euro Atlantic til at vikariere på ruten mellem København og Washington. Flyet har fløjet fire returflyvninger mellem de to hovedstæder.

Oveni lejeudgifterne har SAS stadig selv skulle betale for blandt andet brændstof, catering og landingsafgifter.

Høj produktivitet
SAS vil ikke ud med præcis hvad problemerne ender med at have kostet selskabet.

”Det er klart, at det påfører SAS ekstra udgifter, når vi lejer fly ind eller ombooker passagerer. Og det er naturligvis til gene for vores kunder – og det beklager vi. Når man kigger på økonomien omkring vores langruter, så SAS har en meget høj belægning og høj produktivitet. Det er en af de flåder i verden med flest timer i luften,” siger Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS, til CHECK-IN.dk.

SAS offentliggør onsdag sit regnskab for andet kvartal.