- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Mystik om årsag til British Airways-uheld

Episoden med British Airways-flyet, der måtte sikkerhedslande i Heathrow Airport i fredags, skaber spekulationer om årsagen til hændelsen. Alt fra bird-strike over terror til mekanikerfejl er inde i billedet.

Fredag den 24. maj skulle et Airbus A319-fly fra British Airways med rutenummeret 762 afsted fra London Heathrow Airport med kurs mod Oslo. Flyafgangen var fastsat til kl. 07.55 lokal tid, og kl. 08.16 lettede Airbus-flyet fra lufthavnens bane 27L.

Ombord var 75 passagerer og fem besætningsmedlemmer, der oprindeligt kunne se frem til en behagelig flyvetur på to timer til den norske hovedstad. Men sådan kom det ikke til at gå.

Under opstigningen hørtes et højt brag fra den venstre motor, og det blev konstateret, at motorkapper manglede. Piloterne valgte at afbryde opstigningen i en højde på 1.800 meter og gjorde flyet klar til at returnere til Heathrow. Herefter hørtes et nyt brag, der denne gang kom fra højre motor, som også var uden motorkap og samtidig trak en stribe af røg efter sig.

Piloterne anmodede derefter om en standby sikkerhedslanding, kategori tre, hvilket medførte, at begge baner blev lukket under landingen. Flyet landede sikkert, og passagererne blev evakueret fra flyet via slidsker direkte på banen, mens brandkøretøjer sørgede for at kvæle røgudviklingen fra den højre motor. Ingen personer kom noget til ved landingen eller den efterfølgende evakuering.

Begge baner var lukket i omkring 30 minutter under afviklingen af sikkerhedslandingen og evakueringen Den sydlige bane 09R/27L blev genåbnet kort tid efter landingen, mens den nordlige bane 09L/27R først blev åbnet efter et par timer, da ulykkesflyet var trukket væk fra banen.

Motorkappper manglede
Fotos optaget af tilskuere viser, at venstre motors kappe manglende under flyvningen, og at begge motorers motorkapper, de såkaldte “cowling doors“ manglede efter landingen. Det skriver Aviation Herald.

Den britiske havarikommission, Air Accident Inviestigation Board (AAIB), er gået ind i sagen, hvor undersøgere allerede fredag gik i gang med at finde årsagen til, at flyet kunne mangle kapperne til motorerne.

British Airways har i sine interne systemer officielt skrevet følgende om BA762:

“DIV OSL LHR, AIRCRAFT DEFECTS, EA 0915 ESTIMATED TIME OF ARRIVALFLIGHT CANCELLED“

Denne korte meddelelse fortæller blot, at flyet blev omdirigeret til at lande i Heathrow Airport på grund af tekniske fejl på flyet. I følge opdateringen var flyet planlagt til at lande kl. 09.15 lokal, hvilket var en time efter den oprindelige takeoff, men en prioriteret landing sikrede, at flyet satte hjulene på jorden allerede kl. 08.43.

Spekulationer om årsag
I de første timer efter sikkerhedslandingen rapporterede flere nyhedsbureauer om en såkaldt “bird-strike“, hvilket vil sige, at flyet rapporteredes at have fløjet ind i en fugleflok, der havde beskadiget motorerne. Det afvises dog af interne kilder hos British Airways, der oplyser, at der ikke var beskadigelser på motorbladene, og at begge motorers kapper faldt af i forbindelse med takeoff.

Med denne begrundelse taler kilder i pilotkredse nu om to muligheder. Der kan enten være tale om en mekanikerfejl, hvor mekanikerne kan have glemt at sikre de to motorkapper i forbindelse med et eftersyn. Alternativt kan der være tale om terrorforsøg, hvor personer af en eller anden årsag bevidst har løsnet motorkapperne.

British Airways har ikke officielt ønsket at kommentere eventuelle årsager til hændelsen, men bekræfter blot forløbet. I stedet henviser det britiske flyselskab til AAIB´s undersøgelser.

Uheldet betød, at omkring 20 fly blev omdirigeret til andre britiske lufthavne i de 30 minutter, hvor begge lufthavnens baner var helt lukkede. Heruodver blev der aflyst 190 flyafgange i løbet af dagen, da British Airways besluttede at annullere samtlige korte flyruter indtil kl.16.00 fredag eftermiddag lokal tid..