- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Næppe udsigt til konkurrence på Færøerne

Widerøe har på det seneste haft adskillige flyvninger til Færøerne fra Norge på charterbasis. Selskabet har dog ikke planer om en fast rute på nuværende tidspunkt.

Det er ikke kun Atlantic Airways’ fly på forpladsen og RC-rutenumre i afgangstabellen, der har været at se i Vágar Lufthavn på det seneste. Fra tid til anden har man også kunnet se et af Widerøes turbopropelfly og et WF-rutenummer.

Lufthavnsdirektør i Vágar Lufthavn, Jákup Sverri Kass, fortæller til CHECK-IN.dk, at det norske regionalflyselskab efterhånden er blevet en regulær gæst i Vágar Lufthavn.

”Widerøe flyver her meget hyppigt for tiden. De flyver charter for færøske virksomheder op til ti gange i måneden,” siger Jákup Sverri Kass.

Han så gerne, at Widerøes fly blev at se på fast basis i lufthavnen med en rute til Norge. Efterspørgslen på en højfrekvent helårsrute til Norge stammer ifølge lufthavnsdirektøren også fra de mange færinger, der i dag arbejder ved den norske handelsflåde.

Muligt forspring
Hos Widerøe er der imidlertid ikke planer om at åbne en fast rute mellem øriget i Nordatlanten og Norge.

”Indtil videre vil vi fortsætte med til at tilbyde charterflyvninger. Udover dette vurderer vi løbende behovet for en fast rute. Det gælder på alle strækninger og markeder, som passer til vores fly. Hvorvidt Færøerne har potentiale for en fast rute, er for tidligt at sige,” fortæller rutechef i Widerøe, Sverre Sletten.

Widerøe binder i dag Norge sammen med et finmasket rutenet og vil derfor kunne tilbyde en hurtig forbindelse til store dele af Norge med et enkelt link til Færøerne. Widerøes flåde består af 42 Dash 8-fly med en kapacitet på 39-78 sæder. Selskabet har dermed allerede materiellet til at flyve en højfrekvent rute, og med en hurtig entré kunne selskabet komme Atlantic Airways gevaldigt i forkøbet.

Efterspørgsel indfries
Det færøske flyselskab har med sin nye strategi annonceret, at man fra marts 2015 vil flyve til Bergen fem gange i ugen med et mindre fly i 50-70 sæders klassen. Det skal give de rejsende den efterspurgte frekvens og stabilitet på Norge, lød det fra Atlantic Airways.

Selskabet flyver indtil videre Bergen-ruten tre gange i ugen med en 112 sæders Avro-jet. Fra efteråret overgår ruten til to ugentlige flyvninger med selskabets 144-sæders Airbus-fly, indtil det nye fly bliver leveret.

Dermed er der ikke umiddelbart udsigt til, at Vágar Lufthavn får glæde af den passagertilgang, som konkurrencen på en rute vil kunne afstedkomme. Sidste gang to selskaber konkurrerede på flyvninger til Vágar, var i 2006, da Faroe Jet og Atlantic Airways begge fløj på ruten til København. Og frem til 2004 fløj Atlantic Airways vinge mod vinge med Maersk Air.

Foto: Vágar Lufthavn