- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Nordmænd vender DAT ryggen

Danish Air Transport har svært ved at få nordmændene til at flyve med dem på indenrigsruter i Norge. Ny offensiv skal vende udviklingen.

Selvom navnet måske ikke ligefrem signalerer det, så er Danish Air Transports primære ruteflyaktiviteter indenrigsflyvning i Norge. Efter Cimber Sterlings konkurs den 3. maj overtog Danish Air Transport (DAT) to danske indenrigsruter fra København til Sønderborg og Bornholm. Men hovedvægten ligger fortsat på indenrigsflyvninger i fjeldlandet mod nord.

Men Danish Air Transport kæmper en brav kamp med at få fat i nordmændene og få dem ombord i DAT-flyene. Det er særligt flyvningerne fra Oslo Rygge lufthavn til Stavanger, Bergen og Trondheim, der volder problemer. DAT meldte sin ankomst på ruterne ved årsskiftet og i juli fløj kun knap 1.800 passagerer med DAT til og fra Bergen og Stavanger, mens Trondheim-ruten var sommerlukket

Mindre attraktiv
Rygge er en alternativ lufthavn til Oslo’s hovedlufthavn Gardermoen, og bruges blandt andet i stort omfang af Ryanair. De sender med stor succes nordmænd syd på. Til gengæld kniber det med at få nordmændene til at vælge Rygge, når det handler om indenrigsflyvning. Det er blandt andet end længere transporttid fra Rygge ind til Oslo centrum sammenlignet med Gardermoen, som gør Rygge mindre attraktiv.

Desuden har SAS og Norwegian til sammen så mange daglige afgange fra Oslo Gardermoen til netop Stavanger, Bergen og Trondheim, at der er tale om en decideret luftbro.

Efter et reduceret ruteprogram i sommerugerne giver DAT ruterne fuld gaspedal fra næste uge, med to daglige afgange til Bergen og Stavanger samt en returflyvning midt på dagen til Trondheim.

Desuden har DAT hyret en tidligere lokal turistchef til at markedsføre ruterne bedre.