- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Norsk Widerøe-udfordrer indstiller driften

Det norske flyselskab FlyViking har tabt 100 millioner kroner siden etableringen, og derfor vil selskabet fredag den 12. januar gennemføre den sidste flyvning.

På blot ni måneder er pengekassen i det nystartede norske flyselskab FlyViking AS blevet tømt. Det får nu ejer og bestyrelse til at trække stikket, således at der kan foretages en kontrolleret finansiel nødlanding om 10 dage.

FlyViking er ejet af Viking Air Norway AS, og i første omgang er det kun FlyViking, der må indstille driften efter at tabt samlet 134 millioner norske kroner – eller lidt mere end 100 millioner danske kroner – i selskabet i form af indskudskapital og lån siden etableringen.

FlyViking kom i luften første gang den 27. marts sidste år, og selskabet blev etableret af den tidligere Widerøe-kaptajn Ola O.K. Giæver, der i efteråret 2014 blev afskediget efter angiveligt at have udvist illoyal optræden.

Med sit nye selskab valgte han at tage kampen op mod sin tidligere arbejdsgiver, men nu er han sammen med FlyViking blevet sendt til tælling, da kommerciel luftfart har vist sig at være sværere disciplin at kaste sig ud i en først antaget.

Tekniske udfordringer og svigtende distribution
Der har været mange tekniske udfordringer med selskabets tre Dash 8-100 fly, hvilket har kostet mange penge i kompensationer til passagererne som følge af forsinkede eller aflyste flyvninger. Den største udfordring har dog været distributionen af selskabets produkter, og her erkender selskabet at have fejlet.

“Vi har for eksempel ikke haft mulighed for at distribuere billetter gennem GDS-systemet Amadeus. Dette har betydet, at virksomheder, der benytter sig af rejsebureauer til billetbestillinger, ikke har kunnet vælge FlyViking. Herudover har brugervenligheden i vort eget bookingsystem været for dårlig. Dette har gjort det udfordrende for kunderne at gennemføre bestillinger via vores egen hjemmeside. I bagklogskabens klare lys burde vi have etableret bedre løsninger til dette fra starten af,” fastslår Heine Richardsen, der er administrerende direktør i FlyViking.

På en lang række af ruterne konkurrerede FlyViking direkte med Widerøe, og på flere ruter var SAS også konkurrenten. Samlet har FlyViking trafikeret 10 norske lufthavne med særlige fokus på den nordlige del af landet: Alta, Bodø, Hammersfest, Kirkenes, Oslo, Stokmarknes, Tromsø, Trondheim, Vadsø samt Ørland.

Vil videreføre Ørland-rute
Der bliver tale om en kontrolleret nedlukning af FlyViking, således at driften fortsætter frem til og med den 12. januar. Det betyder, at hverken kunder, leverandører eller ansatte kommer til at lide direkte tab som følge af lukningen.

“Vi beklager de ulmeper, som det vil medføre for kunderne, som har købt billetter med selskabet efter den 12. januar. Samtlige kunder bedes tage kontakt med selskabet, således at de kan får refunderet de købte billetter i henhold til salgsbetingelser og passagerrettigheder,” siger Heine Richardsen.

Moderselskabet Viking Air Norway vil forsøge at etablere et nyt datterselskab, der skal kunne opretholde ruten mellem Ørland og Oslo. Denne rute blev åbnet den 16. oktober sidste år og betød samtidig, at Aalborg-baserede North Flying måtte trække sig efter at have betjent ruten i 14 år under navnet Air Norway.

 

Relaterede artikler:

North Flying mister operationer i Norge

Nyt norsk selskab har København i kikkerten

Nyt norsk flyselskab starter billetsalg

Norsk flyselskab vil anskaffe 19 fly

Nyt flyselskab vil konkurrere med Widerøe