- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Norwegian afventer den norske regering

Norwegian har besluttet at forholde sig afventende til udspillet fra SAS om at udnytte et smuthul i lovgivningen til at genindføre EuroBonus. Norwegian har tidligere truet med at revurdere hele sit norske rutenet, hvis EuroBonus kom tilbage i Norge.

Beslutningen fra SAS omat genindføre EuroBonus på norske indenrigsruter trods et forbud med afsæt i Konkurrencelovens §14 har skabt en del postyr i Norge.

Ikke uventet har det fået det norske lavprisflyselskab Norwegiansledelsehelt op i det røde felt. En vigtig præmis for Norwegians etablering i det norske indenrigsmarked var netop forventningen om at kunne konkurrere uden påvirkning fra SAS EuroBonus loyalitetsprogrammet, der blev forbudt i 2002 samtidig med, at Norwegian indledte sin oprindelige satsning.

Norwegian forventer tilsyneladende, at myndighederne griber ind i forhold til det smuthul, som SAS har fundet i lovgivningen.

“Vi afventer hvad myndighederne gør, og er spændte på hvad udfaldet bliver, især set i lyset af, at den norske regering for nylig besluttede at videreføre bonusforbuddet af hensyn til konkurrencen og forbrugerne,“ siger Norwegians kommunikationsdirektør Anne-Sissel Skånvik til CHECK-IN.dk.

Det juridiske grundlag er det såkaldte “Forskrift om forbud mod bonusprogram i indenrigsluftfart“, der tager afsæt i §14 i den norske konkurrencelovgining, der siger:

“Dersom det er nødvendig for å fremme konkurransen i markedene, kan Kongen ved forskrift gripe inn mot vilkår, avtaler og handlinger som begrenser eller er egnet til å begrense konkurransen i strid med lovens formål.“

Truer med at revurdere sit rutenet
I maj måned sidste år blev der gennemført en offentlig høring om lovgivningens fortsatte relevans. Det sket i kølvandet på, at de norske konkurrecemyndigheder anbefalede en delvis lempelse, da konkurrencesituationen ikke blev vurderet at være den samme som tidligere.

I forbindelse med høringen fremkom der særdes dokumenterede besvarelser fra såvel SAS som Norwegian.

Norwegian truede direkte med at overveje grundlaget for selskabets beflyvning af de norske indenrigsruter.

“En fuld ophævelse af forbuddet vil føre til, at Norwegian må revurdere hele sit rutenet. Selv en lille forskydning af forretningsrejsende i favør af SAS vil således kunne have stor betydning for vores drift,“ skrev Norwegian den 16. maj sidste år til Fornyings,- administrasjons-og kirkedepartementet (FAD), der har konkurrencelovgivning under sit ressortområde.

Det vil i første omgang blive rejsende i Nord-Norge, der vil blive hårdest ramt, hvis Norwegian gør alvor af sine trusler, og at det ikke lykkes at få sat en stopper for det nye SAS-initiativ. Således agter Norwegian ifølge høringsskrivelsen at reducere den udbudte kapacitet til Bodø, Tromsø, Alta og Kirkenes. Herudover vil ruterne til Molde, Haugesund og Kristiansand også være i fare, da Norwegian karakteriserer disse som “tynde ruter“.

Selvom Norwegian har sit eget Reward-program anerkender man, at det er svært at hamle op med konkurrenten.

“SAS´forretningsmodel og medlemskab af Star Alliance medfører, at SAS EuroBonus er det mest attraktive bonusprogram,“ er konklusionen fra det norske lavprisflyselskab.