- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Norwegian-fly får Kjos-registrering

De første registreringsbogstaver på Norwegians nye Dreamliner-fly bliver de samme som initialerne for selskabets topchef Bjørn Kjos.

LN-BKA og LN-BKB. Det bliver registreringsbogstaverne for Norwegians to første Boeing 787 Dreamlinere, som netop nu er ved at blive bygget på Boeings fabrikker. Det fremgår af en oversigt over produktionen af Dreamlinere. LN-BKA bliver Dreamliner nummer 102 og forventes at rulle ud fra fabrikken til april næste år. En lille måned efter følger LN-BKB.

Norwegians karismatiske topchef hedder Bjørn Kjos. Og dermed bliver hans initialer de første to registreringsbogstaver efter landebetegnelsen ”LN” for Norge.

Hos Norwegian kalder man sammenfaldet mellem topchefens initialer og registreringsbogstaverne på selskabets nye Dreamlinere for en ”en lille morsom tilfældighed.”

De øvrige fire af de seks Dreamlinere, som Norwegian i første omgang forventer at beskæftige med langdistanceflyvninger, får formentlig registreringsbogstaverne LN-BKC, LN-BKD, LN-BKE og LN-BKF

I sidste uge luftede Norwegian dog muligheden for at udflage hele sin kommende langdistanceoperation fra hjemlandet til Sverige. Og derfor kan flyene i sidste ende komme til at hedde SE-BKA, SE-BKB og så videre. Truslen om at rykke til Sverige kommer for at lægge pres på de norske myndigheder. Norwegian er nemlig træt af, at nordmændene endnu ikke har ændret den norske udlændingelovgivning, så det bliver muligt at beskæftige kabineansatte på udenlandske overenskomster ombord på norske fly. En ændring, som Norwegian har ventet mere end ni måneder på.

Et af fundamenterne for at Norwegian fra maj næste år forventer at kunne drive en rentabel langdistanceforretning er, at kabinepersonalet stationeres i Bangkok på thailandske arbejdsvilkår.

Tradition i Maersk Air
I det nu hedengangne Maersk Air var der tradition for at mange af flyenes registreringsbogstaver startede med ”AP” og ”MM”. Flyselskabet var ejet af A.P. Møller – Mærsk-koncernen, hvor grundlæggeren hed Arnold Peter Møller og sønnen hed Mærsk Mc-Kinney Møller. Maersk Air blev i 2005 solgt til det daværende Sterling Airlines, men koncernens privatfly, Jette Mærsk, har fortsat registreringen OY-MMM efter den nu afdøde skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller.