- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Norwegian har fjernet brændstoftillæg

Det norske lavprisflyselskab Norwegian har igennem det seneste års tid fjernet en række brændstoftillæg, således at det kun er på de interkontinentale ruter, der i dag skal betales et beskedent tillæg.

Mens SAS stadig opkræver brændstoftillæg, der samlet bringer et milliardbeløb i kassen hvert år, har Norwegian valgt at droppe de fleste tillæg.

For omkring et år siden fjernede Norwegian brændstoftillægget på selskabets indenrigsruter samt de europæiske storbyruter. For et par måneder siden kom turen til de sydeuropæiske ruter til destinationer som Málaga og Las Palmas, hvortil der heller ikke længere skal betales ekstra på grund af høje brændstofomkostninger.

“Olieprisen har været jævnt lav over et stykke tid og er forsat med at dykke, og derfor har det været naturligt for Norwegian at fjerne tillægget på disse ruter,“ siger Norwegians informationschef Lasse Sandaker-Nielsen til CHECK-IN.dk.

Norwegian har dog valgt at fastholde brændstoftillægget på 250 kroner per strækning på de interkontinentale ruter til den amerikanske østkyst. Fra København til Bangkok samt vestkystruterne er tillægget på 300 kroner per strækning.

SAS-tillæg i beskedent fald
Hos SAS har man den 1. november 2015 sænket brændstoftillæggene en smule. Der er efter 43 måneder med et uændret niveau reduceret i tillægget med op til 20 procent. Til gengæld er oliepriserne i samme periode faldet med 60 procent.

På indenrigsruter og intraskandinaviske ruter er tillægget på 150 kroner mod tidligere 186 kroner. Inden for Europa koster det 290 kroner per strækning mod tidligere 320 kroner, mens det interkontinentale tillæg er på 1.010 kroner mod tidligere 1056 kroner.

Brændstoftillæg er stadig en uskik blandt mange flyselskaber, idet der ofte kan være tale om falsk varedeklaration, da det ikke altid afspejler udviklingen i brændstofpriserne. Tillægget blev oprindeligt indført for midlertidigt at dække flyselskabernes øgede omkostninger ved større udsving i oliepriserne. Men i dag er det tilsyneladende blevet en slags prisskrue, som flyselskaberne selv kan dreje på afhængig af, hvordan markedet reagerer.

Finnair har valgt at omdøbe tillægget til “carrier-imposed fee“, mens Lufthansa kalder tillægget henholdsvis “domestic surcharge“ og “international surcharge“.