- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Norwegian har frist på tre uger

Får Norwegian ikke godkendt sin ansøgning om en irsk driftstilladelse inden tre uger, kan flyselskabet blive tvunget til at sætte et Dreamliner-fly på jorden, hvis der ikke kan sikres en ny forlængelse i Luftfartstilsynet.

Fredag den 13. december tikkede en besked ind hos Norwegian. Afsenderen var norske Luftfartstilsynet, der kunne meddele, at dispensationen til at operere med det indlejede irskregistrerede Boeing 787-8 Dreamliner-fly, EI-LNA, var blevet forlænget i yderligere tre måneder. Den oprindelige dispensation var givet fra den 24. juni med udløb frem til 24. december.

Dermed kunne Norwegian ånde lettet op, idet der var udsigt til, at man ellers måtte sætte Dreamliner-flyet på jorden fra den 24. december, da flyselskabet endnu ikke havde fået godkendt sin ansøgning om driftslicens (Air Operators Certificate, red.) til datterselskabet Norwegian Air International i Irland.

“Hovedreglen er, at et luftfartøj som norske flyselskaber skal benytte, skal have norsk nationalitet. Regelsættet åbner samtidig op for, at der i enkelte tilfælde kan godkendes brug af udenlandskregistrerede fly i en begrænset periode på op til seks måneder,“ skrev Luftfartstilsynet den 26. juni sidste år i en pressemeddelelse, da dispensation blev kendt.

Men i løbet af tre uger kan Norwegian endnu engang være presset. Den midlertidige seks måneders dispensation til indleje af Dreamliner-fly nummer to (EI-LNB) udløber den 23. februar, mens den midlertidige tilladelse til efterfølgeren, EI-LNC, løber frem til den 26. maj.

Det kan betyde, at Norwegian snart kan blive tvunget til at ansøge om forlængelse af dispensationen for Dreamliner-fly nummer to, hvis den irske tilladelse ikke falder på plads inden.

“Det er der endnu ikke taget stilling til, og meget kan ske i de kommende uger. Vi har fået positive signaler fra de irske myndigheder,“ siger Norwegians kommunikationsdirektør Anne-Sissel Skånvik til CHECK-IN.dk.

Vi har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Luftfartstilsynets konstituerede juridiske direktør, Nina B. Vindvik for at få svar på, om Norwegian kan forvente en forlængelse. Forgængeren Ole Martin Erikstad skrev i juni sidste år i en pressemeddelelse, at Norwegian ikke kunne påregne forlængelse udover de seks måneder, men valgte alligevel at forlænge med tre måneder.

Både irsk og amerikansk udfordring
Skulle det lykkedes Norwegian at få godkendt sin ansøgning om AOC og efterfølgende driftslicens i Irland, er problemerne ikke løst. Det et nemlig nødvendigt at få de amerikanske myndigheders godkendelse til at beflyve USA med fly fra det irske driftsselskab Norwegian Air International Limited.

Ansøgningen indgav Norwegian til det amerikanske transportministerium, Department of Transportation (DOT) i begyndelsen af december måned, men massiv modstand fra amerikanske pilotorganisationer har betydet, at ansøgningen endnu ikke er blevet godkendt.

Amerikanske og europæiske pilotorganisationer er i disse dage samlet i Oslo for at forklare den norske regering samt forskellige interesseorganisationer, hvorfor der er modstand mod Norwegians operationsmodel på langdistanceruterne.

Den amerikanske delegation med repræsentanter fra den amerikanske pilotforening ALPA samt det store amerikanske transportarbejderforbund, AFL-CIO vil både drøfte de irske og amerikanske problemstillinger.

“Kort fortalt er Irland blevet et sted, hvor det er muligt for Norwegian at operere under bekvemmelighedsflag for at undgå skatter, arbejdsmarkedslovgivning og sociale omkostninger, som vil være gældende i andre lande. Delegationen vil anmode den irsk regering om at afvise Norwegians ansøgning om AOC og driftstilladelse,“ siger ALPA-formand, flykaptajn Lee Moak, i forbindelse med Oslo-besøget.