- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Norwegian opgiver Karup-rute

Norwegian har endegyldigt opgivet ruten fra København til Karup, som selskabet siden januar 2010 har været inde på i to omgange. Svigtende efterspørgsel fra privatmarkedet får skylden.

Lørdag den 27. marts næste år flyver Norwegian for sidste gang mellem København og Karup og afslutter dermed en femårig indsats for at få rentabilitet i ruten kun afbrudt af en seks måneders periode fra 2011 til 2012.

Mandag den 18. januar 2010 landede det første Norwegian-fly i Karup Lufthavn. Det blev dengang startskuddet til en veritabel priskrig med Cimber Sterling, der hidtil havde været alene på indenrigsruten til København.

Da den sidste passagerer var rejst igennem den midt- og vestjyske lufthavn i 2010, kunne lufthavnschef Erik Jakobsen opgøre årets passagertal til 303.774, hvilket var en stigning på næsten 100 procent, idet 158.132 benyttede indenrigsruten til København i 2009.

Norwegians eventyr i Karup stoppede den 30. oktober 2011, da konkurrencen med Cimber Sterling blev for hård. Tre daglige afgange med de store Boeing 737-fly kunne ikke matche det sønderjyske flyselskabs mange frekvenser med mindre fly.

Men der skulle ikke gå mere end seks måneder, inden det norske lavprisflyselskab atter var tilbage i Karup. Konkursen i Cimber Sterling betød, at Norwegian den 6. maj 2012 vendte tilbage til Karup-ruten. Denne gang med et 148 sæders Boeing 737-300 fly fra danske Jet Time.

Privatmarkedet svigtede
Men selvom Norwegian var blevet alene på ruten var det stadig ikke muligt at få en positiv ruteøkonomi, og det norske lavprisflyselskab var meget tålmodig omkring rutens udvikling. I efteråret 2013 indgik Norwegian en aftale med Danish Air Transport (DAT) om at beflyve ruten med et 66-sæders ATR72-fly og kunne samtidig opgradere fra tre til seks hverdagsafgange.

Heller ikke den disposition gav et tilfredsstillende resultat, og Norwegian besluttede i oktober at lukke ruten fra slutningen af marts 2015 ved at opsige wetlease-aftalen med DAT.

“Vi så desværre ikke den udvikling i ruten, som vi håbede på, da efterspørgslen i privatmarkedet svigtede. Vi er nået frem til, at vi må lukke ruten. Karup Lufthavn er overvejende en erhvervslufthavn, og det er svært at få vænnet privatmarkedet til at benytte lufthavnen,“ siger Johan Bisgaard Larsen, der er Norwegians danske informations- og markedschef, til CHECK-IN.dk.

Indenrigsruten fra København til Karup bliver fra sommertrafikprogrammets begyndelse overtaget af DAT. Det danske flyselskab lover flere afgange og lavere priser.

På spørgsmålet om, hvordan DAT kan afløse et lavprisflyselskab og samtidig levere lavere priser, siger informationschefen:

“Det må du spørge DAT om. Det skal jeg ikke gøre mig klog på. Norwegian har afviklet adskillige kampagner for at få privatmarkedet i gang. Jeg synes, at vi har gjort hvad vi kunne gennem åbne dialogmøder med brugerne af lufthavnen.“

Norwegian har seks måneders opsigelse i aftalen med DAT, der i dag flyver som wetlease-operatør for det norske lavprisflyselskab. Der er dog ikke udsigt til, at Norwegian vil ophøre med at flyve på ruten før ved udgangen af marts næste år.

“Der er ikke umiddelbart overvejelser om at stoppe ruten. Jeg har ikke kendskab til detaljerne i aftalen,“ siger Johan Bisgaard Larsen.