- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Norwegian vil have fingre i LOT´s Dreamliners

Norwegians koncernchef Bjørn Kjos har i weekenden ført forhandlinger med Polens regering, der ejer flyselskabet LOT. Bjørn Kjos vil angiveligt give et bud på at overtage det kriseramte polske flyselskabs ordre af Dreamliner-fly.

Et møde i Warszawa i den forgange weekend mellem Norwegian-bossen Bjørn Kjos og Polens finansminister Wlodzimierz Karpinski har sat gang i spekulationerne om, hvorvidt det norske lavprisflyselskab er i færd med at købe sig ind i det statsejede LOT Polish Airlines.

Det er den norske avis Dagens Næringsliv, der har sat gang i spekulationerne, og Norwegians kommunikationsdirektør Anne-Sissel Skånvik har overfor avisen bekræftet, at Bjørn Kjos har været til møde hos “myndighederne“ i Polen. Kommunikationsdirektøren afviser dog at fortælle om indholdet af samtalerne.

En overtagelse af LOT synes dog ikke at være sandsynlig, hvis man ser på selskabets flådesammensætning. LOT råder over en broget skare af fly, hvoraf hovedparten er kort- og mellemdistancefly af typen Embraer. Derimod har LOT en ordre hos Boeing Commercial Aircraft på otte Dreamliner-fly, hvoraf to allerede er leveret, men først tages tilbage i drift i begyndelsen af juni måned.

Det er angiveligt disse fly, som Bjørn Kjos har set sig varm på. LOT afgav som et af de første europæiske flyselskaber ordre på syv Dreamliners tilbage i september 2005 og udnyttede i begyndelsen af 2007 en option til at få endnu et eksemplar af drømmeflyet med i ordren.

Flåden skæres ned
LOT har igennem flere år været i svære økonomiske vanskeligheder. Sidste år havde det polske flyselskab et driftsunderskud på 200 mio. zloty, hvilket svarer til 360 mio. danske kroner. Underskuddet var en realitet på trods af en reduktion af medarbejderantallet på 9,8 procent samt en fremgang i omsætningen på syv procent.

I december måned sidste år ydede den polske stat et lån på 400 mio. zloty til LOT. Men senest den 20. juni skal der foreligge en strategi- og spareplan for selskabet. En plan, der skal godkendes i EU, således at der ikke er tale om ulovlig statsstøtte.

En del af planen skulle være at reducere den nuværende flåde fra 40 fly til blot 25 fly. Det kunne givetvis betyde, at LOT kan være nødsaget til at afvikle selskabets langruteaktiviteter for at blive reddet fra en konkurs. Det ungarske flyselskab Malév kollapsede netop, da EU-Kommissionen underkendte lån fra den ungarske stat. Da tilbagebetaling af lånene var umulig, måtte det ungarske flyselskab foretage en nødlanding.

Kritisk masse
Hos Norwegian har Bjørn Kjos allerede afgivet ordre på syv Boeing 787-8 Dreamliners, hvoraf det første fly ventes leveret sidst i juni måned. Det vil kræve omkring 15 langdistancefly at have den kritiske masse, der kan gøre langruteoperationen mere rentabel. Det magiske tal vil Norwegian kunne nå op på, hvis LOT´s nuværende og kommende Dreamliners bliver indlemmet i flåden hos Norwegian.

En sådan aftale ville kunne give LOT et tiltrængt økonomisk pusterum og muligvis bane vejen for en godkendelse af statens millionlån i EU-Kommissionen. Hvis LOT som modkrav kunne lokke Norwegian til at lade udvalgte langdistanceruter flyve til og fra Warszawa, ville man i samarbejde med Norwegian kunne betjene de over 20 mio. udvandrede etniske polakker, der bor i blandt andet USA.

Norwegian har tidligere forsøgt sig i det polske marked, hvor man etablerede sig med en base i 2006. Denne blev dog afviklet i september 2010 på grund af et vigende marked.