- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Ny Airbus A330-900neo på global testtur

TAP Air Portugal modtog i går det første eksemplar af det nye A330-900neo, som selskabet har bestilt i alt 14 eksemplarer af. TAP er global lanceringskunde for det nye fly, der blandt andet har en forbedret brændstoføkonomi og en længere rækkevidde end forgængerne i A330-familien.

Det nye fly bliver dog ikke sat i kommerciel drift lige med det samme, for først skal flyet gennemføre de sidste tests – den såkaldte route proving, som foregår på en større rundrejse fra Lissabon til Rio de Janeiro, Sao Paulo og Recife i Brasilien samt Miami og derefter tilbage til Lissabon.

Testfly til Sydamerika, USA og Asien
Samtidig gennemfører to andre nye A330-900neo testfly fra Airbus-fabrikkerne i Toulouse i Frankring lignende testflyvninger til henholdsvis USA og Asien.

Flyet til USA flyver først til Island og lander i Reykjavik, inden turen går til Chicago og Atlanta og tilbage til Toulouse og derefter til New Delhi. Det tredje fly flyver først til Mauritius og derefter til Kuala Lumpur, hvorfra det besøger en række asiatiske destinationer, inden det returnerer til Toulouse.

I alt besøger de tre nye A330-900neo fly 15 lufthavne frem til den 7. juli, og undervejs tilbagelægger de 43.000 kilometer i luften og gennemfører 150 timers testflyvninger. Testen omfatter blandt andet såkaldte ETOPS-missioner (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards) og test af handling af flyet i lufthavnene.

TAP har stor flåde af A330-fly
TAP har udelukkende Airbus-fly i sin flåde – heriblandt 13 eksemplarer af A330-200 og fire A330-300, som især bruges på selskabets mange ruter til Brasilien. Selskabet vil indrette de nye A330neo med 298 sæder fordelt med 34 sæder på Business Class og plads til 264 passagerer i Economy Class.

Den nye Airbus A330-900net gik første gang på vingerne den 19. oktober sidste år. Den nye generation af Airbus A330-flyet omfatter både A330-800neo og A330-900neo.

A330-900neo flyet bruger ifølge Airbus 25 procent mindre brændstof per sæde i forhold til forgængerne, mens rækkevidden skulle være forbedret med 1.500 nautiske mil i forhold til hovedparten af de A330-fly, der er i drift i dag. Det svarer til 2.778 kilometer.

De tre testfly skal ud på en række længere rundture:

Relaterede artikler:

Jomfruflyvning med TAP A330-900neo

Første flyvning med Airbus A330-900neo

WOW air får nyt langdistancefly