- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ny Berlin-lufthavn truet af airberlin-salg

Op imod en tredjedel af passagererne i Berlin-lufthavnene leveres af airberlin og datterselskabet NIKI, og salg kan muligivis få konsekvenser for Brandenburg-lufthavnen.

Søndag den 3. juni 2012 skulle have været en festdag for airberlin og Flughafen Berlin Brandenburg, Det var dagen, hvor den nye storlufthavn i Berlin officielt skulle åbnes, og airberlin havde gennem flere år forberedt sig på åbningen, der skulle styrke selskabets nye strategi som netværksselskab i en topmoderne hub-lufthavn.

Blot 26 dage før åbningen, måtte det hele aflyses, da en inspektion af lufthavnen viste, at den ikke levede op til de brandtekniske krav. Sidenhen er der ikke blevet sat en ny dato for, hvornår BER – den officielle IATA-kode for den nye lufthavn – kan tages i brug. Skandalerne omkring lufthavnsprojektet er efterfølgende løbende blevet rullet op i medierne, og lige nu forventer man en åbning i 2018 eller 2019, uden at der officielt er meldt en dato ud.

Nu haster det heller ikke så meget, som det har gjort. Airberlin havde for mange år siden tilrettelagt hele selskabets fremtid i forhold til den nye storlufthavn, der skulle muliggøre smidige og fleksible transferforbindelser fra det meste af Nordeuropa og videre på det tyske indenrigsrutenet samt til destinationerne i Sydeuropa, Mellemøsten, Asien og USA.

Men det forsinkede lufthavnsprojekt spændte ben for planerne, og airberlin rejste i begyndelsen af 2014 et erstatningskrav på 40 mio. euro, eller godt 300 mio. danske kroner, mod lufthavnens ejere, og det endte tilbage i juni 2014 med et forlig mellem parterne.

Over 28 procent af passagererne
Betalingsstandsningen i airberlin og de igangværende bestræbelser på at sikre en rekonstruktion af selskabet, skaber naturlig bekymring hos ejerne af den kommende Brandenburg-lufthavn. Det er bystyret i Berlin, delstaten Brandenburg og den tyske stat, der tilsammen ejer den skandaleramte lufthavn.

Hvis aktiviteterne i airberlin overtages af selskaber, der ikke har et ønske om at benytte lufthavnen som et fremtidigt hub, kan det muligvis blive nødvendigt at foretage nogle ombygninger i lufthavnen. Så derfor holder lufthavnsoperatøren vejret i disse dage.

BER har i en pressemeddelelse udtrykt glæde over, at airberlin flyver videre trods betalingsstandsningen. Her giver man samtidig udtryk for, at det er en fordel, at drøftelserne med Lufthansa og et andet selskab synes at være langt fremme, og man hilser det velkomment, at den tyske regering har sikret den nødvendige midlertidige finansiering af driften.

“Airberlin er en meget vigtig partner for lufthavnene i Berlin. Vi har i den grad en interesse i, at en langsigtet løsning bliver fundet ret hurtigt, så flyoperationerne kan fortsætte uden afbrydelser. Det er i en sådan situation vigtigt, at håndteringen af transport af passagererne fortsætter på en pålidelig måde. Flughafen Berlin Brandenburg vil yde al mulig bistand til airberlin, der måtte være behov for,” siger administerende direktør Engelbert Lütke Daldrup.

Fra januar og frem til og med juli i år var markedsandelen for airberlin inklusive det østrigske datterselskab NIKI på 28,2 procent i de to nuværende Berlin-lufthavne, hvilket svarer til 5,52 mio. passagerer.

 

Relaterede artikler:

Airberlin går i betalingsstandsning

Airberlin: Uåbnet storlufthavn kan blive museum

Airberlin beder om hjælp fra delstater

Forlig mellem Airberlin og lufthavn

Airberlin forlanger millionerstatning fra skandale-lufthavn