- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ny finanslov går uden om social dumping i luftfarten

Mere kontrol og flere indsatser fra myndigheder. Det er bare et par af forslagene til bekæmpelse af social dumping i den nye finanslov. Men konkrete initiativer for luftfartsbranchen må vente, da det vil kræve ændringer i EU-regler.

Styrket kontrol, stramning af regler, nye forsøg med skadestuers måde at anmelde arbejdsulykker og bedre samarbejde mellem myndigheder som SKAT, Arbejdstilsynet og politiet.

Det er et par af punkterne i Regeringen, SF og Enhedslistens afsnit om styrkelse af indsatsen mod social dumping i den nye finanslovsaftale for 2015, som blev offentliggjort torsdag. I aftalen øremærker de fire partier en bunke penge til at kæmpe for ordentlige løn- og arbejdsvilkår.

I alt 120 mio. kroner sættes af til indsatser i årene 2015 til 2018. Og det er den højeste bevilling til området, siden indsatsen mod social dumping blev sat i gang i 2012. Allerede til næste år vil myndigheder og politikere have 50 millioner kroner til at igangsætte de nye indsatser.

Men selvom der sættes stort ind for at bekæmpe social dumping i flere andre brancher, så er der ikke specifikt på luftfartsområdet lavet forslag til nye initiativer, selvom der længe har været stor opmærksomhed på netop social dumping i luftfart.

Også transportminister Magnus Heunicke har udvist bekymring for social dumping i luftfarten. Ministeren var tidligere på efteråret med på Dansk Luftfartskonference 2014, hvor flyselskaber, fagforbund og politikere tog problemerne med løn- og arbejdsvilkår op.

Kræver ændringer i EU
Men nye konkrete indsatser må branchen vente noget tid med at få, for det kommer til at kræve ændringer i EU. Og det kan ifølge Enhedslisten godt blive en udfordring.

Partiet havde social dumping i luftfart med som en del af deres ”10 punktsplan for et dumpingfrit Danmark,” da de gik ind til finanslovens forhandlingsbord. Men det blev dog ikke til noget konkret i aftalen.

”Der er en del bureaukratiske problemer ved branchen, da det er EU, der lovgiver på flere områder. Så vi synes da, at det er rigtig ærgerligt, at vi ikke har luftarten med i aftalen. For der er helt sikkert nogle problemer indenfor blandt andet ground-handling og rengøring, som vi gerne vil løse,” siger Finn Sørensen fra Enhedslisten.

Og hos transportminister Magnus Heunicke er arbejdet med social dumping i luftfart da heller ikke forbi. Men mange forslag om stramninger er svære at føre ud i livet, da de kræver ændringer i EU-regler, før de kan indføres i Danmark. Som det er nu, er det kun muligt at lovgive om danske selskaber på nogle punkter, og det kan ifølge ministeren få negative konsekvenser for selskaberne.

”Jeg deler Enhedslistens bekymring over, at nogle luftfartsselskaber er meget fantasifulde i forhold til at finde konstruktioner, der kan presse de ansattes løn- og arbejdsvilkår. Og jeg erbestemt åben over for at se på, om reglerne er gode nok, og om vi kan gøre mere. Jeg har netop modtaget en rapport fra en arbejdsgruppe fra Rådet for Dansk Luftfart om social dumping. Den vil jeg studere nærmere, før jeg kommer med bud på, hvad vi kan gøre,” siger transportminister Magnus Heunicke til CHECK-IN.dk.

Som en del af finanslovens afsnit om social dumping er der lavet flere konkrete initiativer til andre brancher som bygge og anlæg, chauffører og hotel- og restauration. I Finansloven for 2015 er der derfor planlagt nye regler for arbejdsklausuler, bøden for overtrædelse af anmeldelsespligten til RUT forhøjes og godskørselsloven præciseres, så der ikke er tvivl om, at chauffører i danske firmaer skal have ordentlig løn og gode arbejdsforhold.

Foto: Transportminister Magnus Heunicke (S) deler Enhedslistens bekymring over de fantasifulde flyselskaber.