- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ny IATA-distribution skaber debat

Omkring 60 medlemmer fra netværksforeningen DBTA var i sidste uge til debatmøde om IATA´s forslag til en ny distributionsmodel. Der er bekymring for, at rejsebureauerne vil blive skubbet ud af distributionskæden.

IATA har som et led i et projekt, der skal forenkle distribution af flybilletter, lanceret en vision kaldet NDC (New Distribution Capability). IATA´s planer har allerede været udsat for megen kritik ikke mindst fra rejsebureauerne. De frygter, at NDC vil gøre luftfartselskaberne i stand at afskære rejsebureauerne fra markedet, hvor rejsebureauerne i dag sidder på op til 60 procent af luftfartsselskabernes distribution.

NDC kan få stor betydning for erhvervsrejsebureauerne og de mange virksomheder, der har egne rejseafdelinger. Derfor havde ERFA- og netværksforeningen DBTA (Danish Business Travel Association) i sidste uge på Hilton Copenhagen Airport Hotelinviteret sine medlemmer tilet debatmødeom NDC.

Til at belyse emnet havde DBTA allieret sig medTommy Enecrona, der er Manager Passenger Services hos IATA i Stockholm, direktør Lars Thykier fra Danmarks Rejsebureau Forening, direktør Jesper Schou fra Billetkontoret samt VP Industry Affairs, Svend Olav Leirvaag, fra Amadeus i Madrid.

Bekymring trods fordele ved NDC
Ifølge Tommy Enecrona skal det nye NDC tilbyde en lang række services, som både vil komme den rejsende, rejsebureauerne og luftfartselskaberne til gode. Et af tiltagene bliver, at luftfartselskaberne skal kunne skræddersy produkter til den rejsende ud fra en række personspecifikke parametre.

I dag er slutbrugeren anonym overfor luftfartselskabet, indtil rejsebureauet laver transaktionen. I NDC lægges der op til, at det er luftfartselskaberne, som fremover skal ligge inde med personoplysningerne på kunderne frem for distributørerne af billetterne, som for eksempel Amadeus gør i dag. Således bliver luftfartselskaberne i stand til at levere præcis det, kunden søger efter forklarede Enecrona.

Det er denne skræddersyning som Lars Thykier, direktør for Danmarks Rejsebureau Forening, ser kritisk på.

”Det kan godt være det ikke er rejsebureauerne, men GDS’erne (distributionsselskaberne, red.) som ejer bookingerne i dag, men at det ryger over til flyselskaberne, er vi ikke begejstrede for,” understregede Lars Thykier. Han afviser dog ikke, at der er mange muligheder i det nye NDC, hvis bare det bliver gjort på den rigtige måde.

Risikoen ved at flyselskaberne kommer til at sidde med ejerskabet af bookingerne er, at kunderne kan blive udsat for diskrimination. Kunder, som flyselskaberne ud af persondataene vil kunne se, er villige til at betale ekstra, vil kunne tilbydes en højere pris end andre. Eksempel er kendt fra Delta Air Lines i USA, hvor de bedste SkyMiles-kunder fik vist en højere pris, beskrev Jesper Schou.

Vil tjene flere penge
Det er ikke fordi, det er uklart, hvorfor luftfartselskaberne vil introducere NDC, mener Svend Olav Leirvaag.

”Vi ønsker jo alle at tjene flere penge!”

I USA har fem luftfartselskaber samlet 85 procent af markedet i luftfarten og snart fire, når American Airlines og US Airways går sammen. I Europa skal man op på hele 31 luftfartselskaber for at nå samme markedsandel. Der er altså er større dynamik i Europa, og selvom ikke alle bruger rejsebureauerne som distributionskanal, hvilket blandt andet er tilfældet med Ryanair, er der langt større konkurrence, argumenterede Leirvaag.

”Heldigvis findes der regler i Europa, som balancerer luftfartselskabernes ønsker om at blive store, som det sker i USA. Reglerne siger, der skal kunne være fri konkurrence, forbrugerne vil have transparens og muligheden for at sammenligne, fordi vi i Europa mener, det er vigtigt med sund konkurrence,” sagde Amadeus-direktøren.

Leirvaag pointerede i forlængelse heraf, at NDC tilsyneladende er lavet uden at skæve til den gældende lovgivning i EU.

NDC vil givetvis blive genstand for stor opmærksomhed hos rejsebureauer og de store erhvervskunder i den kommende tid. Mødet blev rundet af med en opfordring til alle interessenter om, at melde sig i debatten om fremtidens distribution af flybilletter.

Læs også:

Flyselskaber vil øge direkte salg