- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ny luftfartskonkurs truer

Årets fjerde luftfartskonkurs kan være tæt på at være en realitet. Det statsejede Air Zimbabwe er blevet sat under administration og har annulleret alle flyafgange. Selskabet har en gæld på 140 millioner dollars og ventes at gå konkurs indenfor de nærmeste par dage.

Først var der Lufthansa-partneren Cirrus Airlines, dernæst Spanair og senest Malév. Alle selskaber er gået konkurs i løbet af årets første fem uger. Næste luftfartskonkurs tyder på at blive Air Zimbabwe, der netop er blevet sat under administration af myndighederne i den afrikanskerepublik.

Air Zimbabwe kæmper med en gæld på 140 millioner dollarstil forskellige långivere samt en gæld på 35 millioner dollars til selskabets ansatte.

Derforer alle fly blevet sat på jorden, mens der ventespå en løsning. Men det er mestsandsynligt, at det statsejede luftfartsselskab går konkurs en af de nærmeste dage.

Konkurrence fra Emirates

Air Zimbabwe er truet af konkurrence udefra. Det fremadstormendearabiske flyselskab Emirates åbnede den 1. februar en rute fraDubai via Lusaka til Harare, der er hovedstaden i Zimbabwe. Fremover vil Emirates flyve fire gange ugentligt til Harare med Airbus A330-200 fly.

Også South African Airways (SAA) har længe været en torn i øjet på det statslige luftfartsselskab i Zimbabwe. Mange politikere og medarbejdere i statsadministrationen foretrækker angiveligt SAA fremfor Air Zimbabwe til rejser i regionen. Derfor er lysten til at redde det statslige flyselskab heller ikke særlig stor.

Selskaber som British Airways og Lufthansa har tidligere fløjet til Harare, og åbningen fra Emirates kan betyde, at disse selskaber vender tilbage, ligesom også Swiss, Air France, TAP Portugal og Qantas nævnes som potentielle selskaber til fremover at betjeneHarare med flytrafik.

Næsten 66 år i luften

Air Zimbabwe blev oprindeligt etableret i 1946 som Central African Airways (CAA), som fælles selskab for landene Syd-Rhodesia (nu Zimbabwe), Nord-Rhodesia (nu Zambia) og Nyasaland (nu Malawi).

På grund af stridighederne mellem Rhodesia og de to partnere, blev samarbejdet opløst i 1967, hvorefter Air Rhodesia Corporation blev etableret. I 1970 skiftede selskabet navn til Air Zimbabwe Rhodesia og sidenhen i 1980 til det nuværende navn Air Zimbabwe.

Frem til beslutningen om at sætte flyene på jorden har Air Zimbabwe blandt andet haft ruter til London-Gatwick, Beijing og Kuala Lumpur samt en halv snes regionale ruter til blandt andet Johannesborg og Lusaka.

Air Zimbabwe beskæftiger i alt 8 fly. Der er tale om to langdistancefly af typen Boeing 767-200, tre fly af typen Boeing 737-200 og tre kinesiskproducerede fly af typen Xian MA60.