- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ny prisstigning hos Cimber Sterling

For tredje gang i løbet af blot to måneder ser Cimber Sterling sig nødsaget til at hæve billetpriserne på baggrund af stigende omkostninger til flybrændstof. Regulereret for kursjusteringer er prisen på flybrændstof i øjeblikket 40 procent højere end Cimber Sterling´s budgetforventninger.

I øjeblikket koster et ton flybrændstof ikke mindre end 1.127 dollars. Det er 60 procent mere, end hvadCimber Sterling budgetterede med i regnskabsåret 2010/11, der slutter den 30. april. Men da brændstof købes hjem i dollars har den voldsomme stigning dogikke slået helt så kraftigt igennem.

I budgetforudsætningerne lå en gennemsnitspris på 700 dollars pr. ton brændstof samt en dollarkurs på 6,00. Det har skulle have betydet en budgetteret gennemsnitsudgift på ca. 4.200 kroner pr. ton brændstof. Med dennuværende pris på jet fuel samt en dollarkurs på ca. 5,20 bliver prisen rundt regnet 5.850 kroner pr. ton. Dermed har den lave dollarkurs betydet, at brændstofregningen i øjeblikket “kun“ er 40 procent større end budgetteret.

Men de stigende brændstofpriser får Cimber Sterling til for tredje gang i løbet af blot to månederat annoncere en justering af billetpriserne på baggrund af de stigende omkostninger til jet fuel.

Stigningen er som følger:

Indenrigs ændres til 45 kr. pr. strækning (fra nuværende 30 kr.)
Udenrigs ændres til 95 kr. pr. strækning (fra nuværende 70 kr.)

Hvor kunderne ved tidligere prisforhøjelser havde et varsel på 8 dage, inden stigningen trådte i kraft, går Cimber Sterling mere drastisk til værks denne gang. De nye priser blev varslet torsdag eftermiddag og er gældende for alle bestillinger fra midnat natten til fredag den 15. april – altså en varsel på 8 timer og ikke som tidligere 8 dage.

“Prisen på brændstof stiger hurtigt. For hver time, der går uden vi hæver prisen, øges vort tab,“ siger kommerciel direktør Stefan Vilner i en kommentar til det særdeles korte varsel. “Jeg har meget øje på, hvad der ervores omkostninger, og hvad der er vores pris i markedet. Der er ingen der er tjent med, at vi ikke disponerer så skarpt som vi skal.“

Stefan Vilner understreger samtidig, at priserne fortsat er meget konkurrencedygtige i forhold til konkurrenterne. Den nye kommercielle direktør tiltrådte i Cimber Sterling den 1. april og har således allerede sat sit markante aftryk på den kommercielle strategi.

Er dagens prisjusteringer udtryk for, at der en ny mand i spidsen for den kommercielle afdeling. “Det er det også,“ siger Stefan Vilner og understreger, at det er nødvendigt at selskabet til stadighed har evnen til at omstille sig til forandringerne i markedet.

Tidligerehavde en mereforsigtig holdning tilbrændstoftillæggene og lagde sig betydeligt under konkurrenternes brændstoftillæg. Met det resultat, at Cimber Sterling for tredje gang i løbet af to månederhar måttetkommunikere prisstigninger til kunder og rejsebureauer, der dermed kunne få det indtryk, at selskabet er dyrere på tillæggene end konkurrenterne.

Norwegian og tildels også SAS valgt allerede i januar måned at indføre et brændstoftillæg, der var dækkende ikke blot for den øjeblikkelige situation, men også udfra forventningerne til kommende prisstigninger. Herudover har de to konkurrenter heller ikke skelet så meget til konkurrencesituationen, men har i stedet sikret sig den fulde omkostningsdækning.