- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ny teknologi i SAS-cockpit

I de nye Airbus A330-300 Enhanced-fly hos SAS er der i cockpittet installeret et navigationssystem til at finde rundt i lufthavnene.

Overfyldte lufthavne er en stigende udfordring for mange flyselskaber. Det kræver et stort overblik og maksimal koncentration for piloterne at manøvrere rundt i storlufthavne, og særligt hvis man sidder i cockpittet på et stort fly, der fylder godt til siderne.

Et Airbus A330-fly har et vingespænd på 60,3 meter, og flyet har en længde på 63,7 meter. Derfor krævet det et godt overblik, når man bevæger sig rundt på lufthavnsområdet, hvor der blandt andet kan være en stor sikkerhedsrisiko, hvis man vælger en forkert taxivej eller kommer til at krydse en hovedbane.

Det kan man blandt andet forhindre i de nye Airbus A330-300 Enhanced langdistancefly, som SAS i sidste uge fik leveret det første eksemplar af.

I disse fly er nemlig installeret et avanceret navigationssystem til at komme sikkert rundt på lufthavnenes taxiveje og manøvrearealerne i øvrigt. Systemet hedder OANS (Onboard Airport Navigation System) og er fra leverandøren Thales.

“Det er ikke svært at flyve. Det er faktisk meget sværere at køre flyet på jorden. Med det nye OANS navigationssystem kan man se alle lufthavnens taxiveje, hvilket øger sikkerheden, da vi bedre kan følge med i, hvor vi er henne,“ fortæller chefpilot på A330-flyet Thomas Lunding fra SAS til CHECK-IN.dk.

Undgår at fare vild
OANS-systemet giver allerede i luften piloterne overblik over lufthavnen præsenteret i et dynamisk skærmbillede. Når flyet er landet kan piloterne følge flyets position i lufthavnen via et lufthavnskort på geo-referencer.

Systemet har et indbygget advarselssystem, der skal forhindre, at piloterne farer vild eller ved en fejl kommer til at krydse start- og landingsbaner.

SAS kommer næsten dagligt med langdistancefly i fire ud af verdens 10 største lufthavne, hvilket blandt andet er i Beijing, Los Angeles, Chicago og Hong Kong. I disse lufthavn er der et komplekst og travlt miljø, der ligger stort pres på piloterne.

Det nye OANS-system fra Thames blev første gang benyttet, da Airbus A380-flyet blev introduceret i 2007. Sidenhen er det i 2013 blevet typecertificeret til i A330/A340 samt hos A320-familien fra Airbus.