- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ny tvivl om fremtiden for Airbus A380

Forhandlingerne mellem Emirates og Rolls-Royce om motorer til nye A380-fly er gået i hårdknude. Det skaber ny usikkerhed om den fremtidige produktion af flytypen.

Flyselskabet Emirates er afgørende for, om den europæiske flyproducent Airbus skal fortsætte produktionen af superjumboen A380. Emirates er verdens største operatør af Airbus A380, og et af de få selskaber, der har lagt ordrer på et større antal fly af typen hos Airbus.

Airbus har de seneste år i stigende grad kæmpet for at få nye ordrer og kunder til A380eren, som havde sin debut hos Singapore Airlines i 2007.

Emirates bestilte i januar i år endnu 20 fly af typen hos Airbus-fabrikkerne samt en option på yderligere 16, hvilket skabte fornyet håb om, at Airbus vil fortsætte produktionen af flyet de kommende år.

Leveringen er formentlig forsinket
Nu er der imidlertid opstået problemer i forhandlingerne mellem Emirates og motorproducenten Rolls-Royce, som skal levere motorerne til de i alt 36 Emirates-fly.

Dermed er den planlagte levering af de første fly i ordren formentlig blevet forsinket til 2020, ligesom hele aftalen om levering af de nye Rolls-Royce motorer risikerer at gå i vasken. Det skriver det velansete internationale nyhedsmedie Bloomberg.

Ifølge en kilde tæt på forhandlingerne, som Bloomberg har talt med, har Rolls-Royce-fabrikken ikke kunnet leve op til sine garantier om forbedringer i motorernes brændstofforbrug, og derfor er forhandlingerne med Emirates gået i hårdknude.

Emirates skiftede motorleverandør
Emirates skiftede valgte for nogle år siden, at selskabets nye A380ere skulle leveres med Rolls-Royce-motorer, mens man tidligere anvendte motorer fra Engine Alliance, som er et joint venture mellem General Electric og Pratt & Whitney.

Engine Alliance har nu tilbudt Emirates at levere flere af alliancens GP7200-motorer til de nye A380ere og afventer ifølge Bloomberg et svar fra Emirates. Rolls-Royce vil ikke udtale sig om sagen til Bloomberg.

Airbus har i alt ordrer på 178 A380-fly, hvoraf Emirates har bestilt 57 fly (heri ikke indregnet optionen på yderligere 16 fly). De øvrige kunder tæller det irske leasingselskab Amedeo med en ordre på 20 fly, mens Air Accord, ANA og Qantas tilsammen har ordrer på 15 fly. Til de øvrige ordrer på otte fly er kunderne ikke offentliggjort.

Som følge af den dalende interesse for flyet har Airbus løbende skåret ned på produktionen. Oprindeligt havde Airbus planer om at producere 48 A380 om året, men selskabet har højst produceret 30 om året.

I år er produktionen skåret ned til 12 fly, næste år bliver der kun produceret otte, og fra 2020 vil der kun blive produceret seks om året.

Relaterede artikler:

ANA på vej ind i A380-klubben

Airbus-direktør i forsvar for A380

Fjerde europæiske flyselskab får A380