- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Nye fly skal genrejse Finnair

I slutningen af 2015 modtager Finnair det første Airbus A350-fly, hvilket skal bidrage til vækst i Asien-trafikken efter tre magre år. A350´eren bliver våbnet mod SAS, der vil flyve direkte fra Stockholm til Hong Kong.

Trods tre magre år fra 2012 til 2014 med omfattende spareprogrammer er Finnair stadig et af de førende flyselskaber i passagertrafikken mellem Nordeuropa og Asien.

Den position agter det finske flyselskab at udbygge, når man i efteråret som det første flyselskab i Europa får leveret det første af 19 nye Airbus A350-900 XWB fly.Det nye fly skal fra slutningen af oktober måned indsættes på ruterne til Shanghai, Beijing og Bangkok.

“Ved at indsætte det nye fly på de tre nævnte ruter, får vi mest ud af flyet. Det nye fly vil forbedre vores produkt, sænke vores omkostninger og samtidig reducere vores CO2-udledning,“ siger Finnairs koncernchef Pekka Vauramo.

Finnair forventer at indfasningen af A350-flyet skal skabe vækst i trafikken og indtjeningen, da selskabet fra 2016 vil være langt mere kost-effektivt i operationen end tidligere.

“Vækst skaber også jobs. Hver ny Airbus A350 XWB-fly som kommer ind i vores flåde, vil skabe 200 nye jobs i Finnair. Halvdelen af disse er stillinger for det flyvende personale, og den anden halvdel fordeler sig på øvrige funktioner,“ forklarer koncernchefen.

Finnair har i dag otte Airbus A330-fly samt syv Airbus A340 i flåden. Med en samlet bestilling på 19 fly af typen A350 XWB, kommer det finske flyselskab til at udvide flåden med netto fire langdistancefly.

Finnair voksede fra SAS
Finnair har i de seneste 10 år udviklet sig som et nicheselskab med en klar profil som et af de ledende flyselskaber i trafikken mellem Europa og Asien.

Helsinki Lufthavn ligger på den naturlige flyverute fra Nordeuropa via Rusland til især Japan og Kina. Det har flyselskabet med dygtighed udnyttet.

I 2005 var SAS og Finnair næsten lige store på Asien. Begge selskaber havde fire daglige flyvninger fra Norden til Asien, og 10 år senere har Finnair 10 daglige flyvninger, mens SAS i øjeblikket ligger på tre, henholdsvis Beijing, Shanghai og Tokyo.

Selvom Finnair principielt konkurrerer hårdt med Lufthansa og Air France om Asien-trafikken, så er det skandinaviske marked vigtigt for Finnair. Samlet kom 32 procent af samtlige passagerer på Asien-ruterne i 2014 fra det finske hjemmemarked. Fra Skandinavien var der 15 procent fordelt med ni fra Sverige, fire fra Danmark og tre fra Norge. Det viser tal fra CAPA, Centre For Aviation.

Det har længe været en torn i øjet på SAS, at Finnair i stigende grad fjerner grundlaget for øget SAS-vækst på Asien gennem den ekspansive strategi, der i dag omfatter 12 destinationer i Asien-netværket.

Som første modtræk vil SAS den 10. september åbne en direkte rute fra Stockholm til Hong Kong i håbet om at vinde nogle af de skandinaviske rejsende tilbage, der i tidens løb har valgt den nordiske konkurrent.

SAS vil flyve fem gange ugentligt med det nye Airbus A330 Enhanced-fly, der vil være indrettet med de nye kabiner. Her skal SAS i første omgang i konkurrence med et Finnair-produkt, der kan tilbyde en attraktiv tidtabel med daglige afgange samt konnektivitet i begge retninger.

Finnair flyver på helårsbasis til Bangkok, Beijing, Chongqing, Delhi, Hong Kong, Nagoya, Osaka, Seoul, Shanghai, Singapore og Tokyo. Herudover er der sæsonruter til Phuket og Xian.