- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Nye sommerruter planlægges i Singapore

I dag indledes den 129. internationale IATA slotkonference i Singapore. Her er omkring 1.000 repræsentanter fra mere end 200 luftfartsselskaber samt slotrestriktive lufthavne samlet i 3 dage for at koordinere og bytte 'slots' for sommertrafikprogrammet 2012.

To gange årligt sætter omkring 1.000 repræsentanter fra luftfartsindustrien hinanden stævne ved de såkaldte slotkonferencer. Det sker i juni måned, hvor slots til vintertrafikprogrammet planlægges, mens konferencen i november måned sikrer tildeling af slots for sommertrafikken.

I dagene 17. – 19. november 2011bliver slotkonferencenafviklet i Singapore med den internationale luftfartsorganisation IATA som vært. Slotkonferencerne er de største events, som IATA arrangerer.

En “slot“ er en tilladelse til et luftfartsselskab omat benytte en lufthavns infrastruktur til start eller landing på et specifikt tidspunkt. I en lang række mindre og mellemstore lufthavne er der ingen slot-restriktioner. Det er de såkaldte “Level 1“ lufthavne. I “Level 2“ lufthavne kan der være slotrestriktioner på bestemte tidspunkter af dagen eller på bestemte tidspunkter på året, hvorimod “Level 3“ lufthavne oftest har vedvarende slotrestriktioner.

Level 3-lufthavne er typisk de internationale storlufthavne, men ogsåflere mindre bylufthavne tilhører denne kategori. I Norden er følgende lufthavne i Level 3: Stavanger-Sola, Oslo-Gardermoen, Stockholm-Arlanda, Stockholm-Bromma, Københavns Lufthavn, Helsinki-Vantaa og Rekjavik-Keflavik.

Bilaterale drøftelser

Den 129. slotkonference i Singapore handler om sommertrafikprogrammet, der træder i kraft den 25. marts 2012. Her har de respektive slotkoordinatorer på forhånd indsamlet alle slotansøgninger og med en frist på 14 dage før konferencen videresendt disse til luftfartsselskaberne.

Herefter er det hensigten under konferencen via bilaterale drøftelser at få kabalen til at gå op. Det indebærer også, at der kan byttes slots mellem de respektive luftfartsselskaber. Tildelte slots for sommertrafikprogrammet, der sidenhen ikke ønskes benyttet, skal returneres senest den 15. januar 2012 til de respektive slotkoordinatorer.

Danmark er repræsenteret via Airport Coordination Denmark A/S, der koordinerer slots for Københavns Lufthavn, Billund Lufthavn og Keflavik International Airport på Island. Selskabet ledes af direktør Frank Holtonog er ejet af Københavns Lufthavn med 50 % af aktiekapitalen, mens SAS ejer 41 % og Cimber Sterling 9 %.

Slotkonferencerne efterfølges som regel af en strøm af rutenyheder, idet luftfartsselskabernefår de sidste brikker til at falde på plads omkring planlagte ruter.

Set med skandinaviske briller bliver det interessant at følge med i, hvorvidt Skyways i samarbejde med Cimber Sterling får sikret sig de nødvendige slots til at etablere den højfrekvente rute mellem København og Stockholm-Bromma fra sommerfartplanens ikrafttræden.

Men andre interessante rutenyheder vil formentlig være på vej og kan følges løbende på CHECK-IN.dk.