- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Nyt Braathen-selskab har ansøgt om driftstilladelse

Erik G. Braathens nye flyselskab har ansøgt de norske myndigheder om driftstilladelse, allerede inden det har fået sit navn. Og jagten på de nødvendige investorer fortsætter.

Det vakte stor opsigt, da nordmanden Erik G. Braathen i begyndelsen af oktober offentliggjorde planerne om et nyt, norsk flyselskab.

I samarbejde med en række tidligere Norwegian-topfolk arbejder han nu på at få første fly i luften inden sommerferien i 2021. Fokus vil være på norske indenrigsruter og ruter mellem Norge, Skandinavien og Europa.

Det norske medie E24 skriver nu, at flyselskabet – der endnu ikke har fået et navn – i sidste uge sendte en formel ansøgning om at få en driftstilladelse (AOC – Air Operators Certificates) til de norske luftfartsmyndigheder.

På jagt efter finansiering
Braathen-flyselskabet havde et møde med de norske luftfartsmyndigheder 30. oktober, hvor det opdaterede på planerne for fremtiden.

”Jeg er meget tilfreds med fremskridtene i arbejdet med flyselskabet og er især taknemmelig for modtagelsen i branchen,” siger Erik G. Braathen til E24.

Selv om selskabet skulle modtage en driftstilladelse, skal der stadig findes den tilstrækkelige kapital til at få flyselskabet på vingerne. Det norske medier erfarer, at selskabet er i dialog med flere potentielle investorer.

Norsk regering afviser opstartsstøtte
Selskabet har søgt om opstartshjælp af den norske stat fra luftfartsstøttepuljen i forbindelse med coronakrisen. Erik G. Braathen har dog fået afslag på en direkte støtte og må derfor sikre størstedelen af finansiering via andre investorer.

”Vi mener, at statens hovedhensyn til et passende udbud og sund konkurrence inden for luftfarten fortsat vil blive varetaget på det norske luftfartsmarked,” siger Iselin Nybø, handels- og industriminister i Norge, i forbindelse med afslaget på ekstra coronahjælp til Braathen-selskabet og Norwegian.

”Aktørerne i norsk luftfart kan også drage fordel af mange af de andre generelle ordninger, vi har præsenteret. Fly er en vigtig del af transportudbuddet i et langstrakt land som Norge, og vi ønsker at hjælpe med at sikre en konkurrencedygtig luftfartsindustri – også efter coronapandemien.”

Erik G. Braathen vil selv skyde 50 millioner norske kroner (35 millioner danske kroner, red.) i det nye flyselskab, men der er angiveligt brug for op til en milliard norske kroner.

Stor interesse for job
Siden lanceringen af det nye selskab er der indløbet over 1.000 ansøgninger fra folk, der ønsker at arbejde i det endnu navnløse flyselskab. Heraf skal mere end 500 være piloter.

Det er endnu uvist, hvilke flytyper eventuelt kommende medarbejdere kommer til at arbejde på. I forbindelse med lanceringen af selskabet blev det afsløret, at der vil blive satset på enten fem Airbus A320 eller fem Boeing 737-800.

Cirka 25 personer er i gang med at opbygge det nye, norske flyselskab. Ambitionen er, at selskabet inden 2022 skal have 400 ansatte, og de vil blive ansat på norske overenskomstaftaler.

 

Relaterede artikler:

Lancerer nyt flyselskab i Norge

Han skal bringe Braathen-navnet tilbage i norsk luftfart