- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Nyt eftersøgningsområde for MH370

I slutningen af september genoptages eftersøgningen af MH370 i Det Indiske Ocean. Et nyt eftersøgningsområde syd for det oprindelige har givet nyt håb for de efterladte til de 239 forsvundne passagerer og besætningsmedlemmer.

For mere end et halvt år siden forsvandt et passagerfly fra Malaysia Airlines under en flyvning fra Kuala Lumpur til Beijing. I alt 227 passagerer og 12 besætningsmedlemmer var ombord på Boeing 777-flyet, der oprindeligt formodedes at være styret ned i Det Indiske Ocean omkring 2.200 kilometer vest for Australiens kyst.

Om en uges tid vil eftersøgningen blive genoptaget med tre fartøjer. Malaysias regering har stillet skibet Go Phoenix til rådighed for eftersøgningen, mens Australien stiller med skibene Fugro Discovery og Fugro Equator.

Når eftersøgningen genoptages vil to af de tre skibe blive indsat i et nyt område, der ligger syd for det område, som blev afsøgt tidligere på året.

Det er grundig analyse af data fra satellitten Inmarsat, der har givet indikationer om, at MH370 kan være forsvundet på en sydligere position end først antaget.

Det nye eftersøgningsområde er på flere end 60.000 kvadratkilometer og er på størrelse med Tasmanien.

Genoptagelsen af eftersøgningen har givet håb for de efterladte til de 227 passagerer og 12 besætningsmedlemmer, der forsvandt sporløst under flyvningen fra den malaysiske hovedstad til Beijing.

Lederen af den australske havarikommission, Martin Dolan, står i spidsen for den nye eftersøgning, og han mener, at der er en rimelig sandsynlighed for at finde flyvraget i Det Indiske Ocean. Alligevel forsøger han at lægge en dæmper på forventningerne.

“Jeg ønsker ikke at sætte et nyt håb op for de efterladte for derefter at slå det ned igen,“ forklarer Martin Dolan til flere internationale nyhedsmedier.

Ukendt skæbne
MH370 forsvandt den 8. marts i år kort tid efter, at flyet var lettet fra Kuala Lumpur International Airport. På det tidspunkt befandt Boeing 777-flyet sig over Thailandbugten og var netop blevet overlevet fra den malaysiske flyvelederkontrol til vietnamesisk luftrum.

Flyet forsvandt fra radaren, da flyet transponder angiveligt blev slukket. Samtidig blev flyets kommunikationssystem (ACARS, red.), der via satellit periodisk transmitterer data om flyets motorer og flyets øvrige bevægelser slået fra.

På trods heraf blev flyet ved med at kommunikere med en jordstation i Perth gennem den såkaldte Inmarsat satellit. Ud fra disse satellitdata har det været muligt at fastslå mulige ruter for flyet.

Disse data indikerer, at MH370 drejede mod vest over den malaysiske halvø, hvorefter flyet fløj mod nord ud for Malaysias vestkyst, inden det pludselig skiftede kurs syd for den vestlige spids på Sumatra for at fortsætte i en lige linje stik mod syd ned i Det Indiske Ocean, inden flyet til sidst løb tør for brændstof.

Spekulationer om flyets skæbne har været mange, og det har ikke skortet på konspirationsteorier. Nogle mener, at flyet er blevet kapret og er fløjet til et afsides sted, mens andre har foreslået, at piloten har ønske at begå selvmord ved at styre flyet i havet.